“Anak makcik b@ya kamu, alhamdulillah k3rja 0ffice” – ‘P@ndang H1na’ Orang K3rja Kil@ng, Makcik B@ngga Heb0h Anak K3rja Pejabat

Kita dah masuk tahun 2021 ni, sepatutnya tak ada lagi 1su diskr1minasi atau mem5ndang r3ndah terhadap pekerjaan orang lain. Apatah lagi dalam ke4daan ek0nomi yang tak menentu dis3babkan pand3mik C0vid-19 yang sedang mel4nda.

Tapi, m4langnya masih ada sesetengah orang yang mem4ndang r3ndah terhadap sesuatu pek3rjaan dan meng4nggap jika tidak bek3rja di pejabat, orang itu tidaklah seh3bat mana.

Seperti yang dik0ngsikan seorang individu di Twitter baru-baru ini di mana dia menc3ritakan tentang perbu4lannya bersama seorang makcik berkenaan pek3rjaan. Kata Mohamad Hairie, makcik tersebut bert4nya dia bek3rja di mana. Apabila menj4wab dia bek3rja di k1lang, makcik itu mem4ndang r3ndah dan membandingkan dengan kerja anaknya.

Kerja kilang je ke dik? Anak makcik baya baya adik juga tapi alhamdulillah kerja office.”

Hairie tidak meny4ngka masih ada orang yang mem4ndang h1na dengan mereka yang bek3rja di kilang. Sedangkan dia pula hanya bek3rja sementara menvnggu cuti sem3ster t4mat. Menurut Hairie yang kini berusia 20 tahun, setiap kali cuti semester memang dia mem1lih untuk bek3rja dia kil4ng yang sama sebab nak kvmpul du1t bel4nja untuk digunakan di universiti.

Walaupun dipandang r3ndah oleh makcik tersebut, pelajar bidang K0munikasi & Pengajian Media itu aku1 berasa gembira bek3rja di k1lang tersebut sebagai operat0r kerana dia sendiri sudah terbiasa dengan tugas-tugasnya. Selain itu, rakan-rakan kerja di k1lang juga mel4yannya dengan baik dan penuh h0rmat.

Kata Hairie ketika makcik tersebut cakap sebegitu, dia rasa m4rah sebab suka h4ti ‘judge’ k3rja orang lain tanpa tahu c3rita di sebaliknya.

Selalunya, orang akan cakap yang kerja di pejabat lebih selesa berbanding kerja di kil4ng. Apatah lagi, pem1kiran dan stere0type sebegitu sudah dit4nam (dalam fikiran) bahawa orang yang k3rja di pejabat itu mempunyai kehidupan yang lebih m3wah.”

Tapi, apa yang ramai orang tak tahu adalah sesetengah pekerja kilang juga boleh dapat untvng dan g4ji yang sama dengan mereka yang bek3rja di pejabat. Kata Hairie,

Tapi, siapalah saya nak bandingkan kedua-dua kerja sebab apa yang paling penting adalah dua kerja itu halal.

Sumber: lobak merah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*