Sahabat ‘Perg1’ Di Bulan Ramadan Selepas 50 Hari Bert@rung Ny@wa di lCU

HATI siapa yang tidak s4yu apabila insan kesayangan dijemput Ilahi, lebih-lebih ketika umat Islam sedang menyambut bulan Ramadan.

Begitu juga dengan gadis ini yang tidak dapat menyembuny1kan r4sa sed1h apabila mengen4ngkan sahabat karibnya yang men1nggal dunia pada tanggal 6 Ramadan lalu.

Berk0ngsi cer2ta dengan mStar, Nur Alya Syafiah Hamidi berkata sahabatnya, Nur Fatin Abirah Othman, 19, mengh3mbuskan n4fas terakh1r selepas 50 hari bert4rung ny4wa dalam un1t r4watan r4pi (lCU).

Meng1mbas k3mbali d3tik sebelum pemerg1an sahabatnya, dia yang senang disapa sebagai Alya berkata segala-galanya bermula pada Februari lalu apabila kaki arw4h secara t1ba-t1ba memb3ngkak.

“Arw4h Nur Fatin seorang yang ceria sangat… sebelum kej_dian kakinya memb3ngkak, dia sihat dan tiada t4nda-t_nda sak1t. Bila kakinya jadi macam tu, dia pergi ke kl1nik sebelum dirvjuk ke h0spital.

Dia k3na t4han selama dua minggu dekat w4d. Masa tu d0ktor masih tak dapat k3san lagi penyak1tnya. Kami pula fikir mungkin ada kena meng3na dengan buah p1nggang.

“Sepanjang dit4han di w4d, arw4h ker4p berhvbung dengan rakan-rakan menerusi Gr0up WhatsApp dan beritahu ke4daan kes1hatannya.

Dia kata nanti dah boleh kelu4r h0spital. Bila dia beritahu macam tu, per4saan r1sau kami berkurang s1kit,” kata gadis berusia 19 tahun ini.

Namun tanpa dis4ngka, beberapa hari kemudian, mesej Alya dan rakan-rakannya dib4las oleh ibu arw4h Nur Fatin yang meny4takan ke4daan anaknya kr1tikal dan dimasukkan ke dalam lCU.

Kami terk3jut sangat bila ibu arw4h beritahu ber1ta tu sebab memang tak expect ke4daannya bertambah t3ruk.

Ketika itu difahamkan arw4h meng4lami pend4rahan dalam usvs. Setiap kali arw4h membu4ng a1r bes4r atau k3cil, pasti akan kelu4r d4rah.

Sepanjang di lCU, d0ktor masukkan lebih 40 beg d4rah tapi ke4daannya masih seperti sebelumnya.

D0ktor kemudian meng3san terdapat tum0r di dalam p4nkreas. Pemb3dahan dil4kukan tapi tak berjaya membu4ng tum0r tersebut kerana ia agak b3sar dan merisik0kan ny4wa.

“Tiga hari sebelum arw4h Nur Fatin men1nggal dun1a, d0ktor benarkan kawan-kawan d4tang mel4wat.

Saya dan kawan-kawan memang berul4ng tiga hari berturvt-turbt ke H0spital Pulau Pinang.

“Kawan-kawan dari Langkawi, Perak s4nggup buat surat r3ntas negeri semata-mata nak mel4wat.

Memang tak menyes4l langsung, sebab dapat lu4ngkan masa dengan arw4h,” katanya yang juga penuntut di Universiti Teknologi MARA (UiTM) Perlis.

Masih terk3san dengan pem3rgian arw4h Nur Fatin, gadis ini menyifatkan sahabatnya sebagai seorang yang suka mengh4rgai rakan, tidak pernah berk1ra, suka memberi nasihat selain ceria.

Ujarnya, disebabkan sik4p tersebut, arw4h sangat disenangi ramai dan buktinya, ramai rakan sama ada yang mengen4linya secara rap4t ataupun kenalan biasa hadir memberikan pengh0rmatan terakh1r ketika hari peng3bumiannya.

“Saya dengan arw4h kenal sejak Tingkatan 4 namun hubvngan kami sangat r4pat.

Sedangkan saya yang empat tahun mengenalinya pun terk3san, apatah lagi rakan-rakan yang meng3nali arw4h sejak k3cil.

“Sed1h bila ingat balik perbu4lan bersamanya sebelum ini… masa sak1t, dia pernah tanya macam mana nak solat duduk, tengok tulisannya ketika dia dah tak mampu bercakap, tengok barang-barang bila ibunya ajak k3mas bilik.

Memang k0song sangat selepas arw4h pergi. Saya tak s4ngka perk0ngsian di Twitter menjadi v1ral. Namun terh4ru dan bersyukur ramai yang doakan arw4h.

Terima kasih b4nyak-banyak bagi yang doakan dan retweet.

“Sungguhpuh sed1h, tapi bila teringat balik wajahnya bersih dan cantik sangat masa nak dik4fan, ‘p4rgi’ pun mudah ketika bulan baik, sedikit sebanyak buat kami reda.

Apa pun, h4rgailah sahabat selagi mana mereka bersama kita sebelum ter4sa kehil4ngan mereka, katanya lagi.

Sumber: Mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*