Anak diku@rantin, ibu bapa lepas r1ndu walau hanya dapat ‘j3nguk’ & lamba1 dari j@uh

Sepanjang penul4ran pand3mik C0vid-19 ini, pihak ker4jaan mengu4tkuasakan pr0sedur 0perasi standard (SOP) terhadap r4kyat dengan cara meng4wal perger4kan orang ramai bagi meng3kang ken4ikan k3s w4bak tersebut.

Bagi individu dari Semenanjung yang pul4ng ke Sabah atau Sarawak, mereka wajib menjal4ni uj1an c4litan. Manakala hanya di Sarawak, ada syar4t tambahan iaitu perlu kuar4ntin diri terlebih dahulu sebelum boleh berjumpa dengan sesiapa.

Begitulah seperti k1sah yang diceritakan oleh seorang pemuda di Twitter ini apabila dia perlu menj4lani ku4rantin diri sebelum dapat pul4ng ke rumah dan berjumpa kedua ibu bapanya di Sarawak.

Apa yang meny3dihkan adalah apabila dia berk0ngsi gambar kedua ibu bapanya sedang menvnggu di bawah p4nas matahari t3rik, sambil mel4mbai anaknya dari bawah bangunan.

Anak kena ku4rantin, ibu bapa ‘j3nguk’ dari j4uh

Difahamkan lagi, pada waktu itu ibu bapanya telah menghvbungi dan menyvruhnya supaya menj3nguk ke luar tingkap. Tanpa dis4ngka, rupa-rupanya mereka berada di hadapan bangunan menvnggu kemvnculan anaknya di tepi tingkap

Namun, al4san yang diberikan oleh ibu bapa pemuda itu cukup membuatkan ramai berasa s3bak… Mereka mel4kukan sedimikian dek kerana per4saan rindu terhadap anak mereka setelah l4ma tidak berjumpa.

Malah, mereka s4nggup berdiri di bawah matahari t3rik semata-mata ingin melihat anak tersayang. Lebih mengh4rukan apabila kedua-duanya dilihat tersenyum gembira walaupun hanya dapat ‘bert3ntang mata’ dari j4uh.

Nak n4ngis pula r4sa, mak ayah call suruh pergi dekat tingkap dia nak tengok aku,” tulis pemuda itu.

Sed1hnya, dengan p4nas lagi

Menj3ngah ke ru4ngan k0men, rata-rata net1zen tidak dapat men4han air mata melihat situ4si keluarga tersebut.

Malah, ada juga yang menceritakan pengalaman sama seperti di4lami pemuda tersebut.

Kalau aku memang dah menang1s

Ter1ngat mak ayah di kampung

Video call tak sama dengan jumpa berhadapan

Seb4knya tengok

Ibu bapa adalah p1njaman daripada Tuhan buat kita. Masa kita bersama dengan mereka tak l4ma. Selagi kita boleh t4tap wajah, dengar suara kedua ibu bapa kita, h4rgailah dengan sepenuh jiwa dan r4ga sebelum mereka ‘dik3mbalikan semula’ buat selama-l4manya..

Sumber: Twitter @reylchinoe

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*