1su L@rangan R3ntas Negeri S@mbut Aidilfitri, PU Syed Setuju Dengan P@ndangan Muft1 Wilayah

Sebelum ini, Mufti Wilayah Persekutuan iaitu Datuk Dr Luqman Abdullah menjel4skan hukvm mel4nggar l4rangan mer3ntas negeri untuk pul4ng ke kampung meny4mbut Aidilfitri adalah h4ram. Bukan itu saja, beliau turut menjel4skan meng3nai asas kepada lar4ngan r3ntas negeri perlu dilihat daripada hadis Rasulullah SAW meng3nai w4bak peny4kit t4un.

Hukvm tersebut bagaimanapun telah mengund4ng r4sa kur4ng berpu4s hati dalam kalangan r4kyat. Susul4n itu, Penc3tus Ummah (PU) Syed juga memberi r3spon dan men4sihati orang ramai untuk mengh0rmati inst1tusi Mufti demi kesejahteraan sejagat.

Penjel4san mufti wilayah

Memet1k laporan BH Online, Datuk Dr Luqman Abdullah menj3laskan meng3nai hadis Rasulullah SAW supaya manusia mengel4k ke sesuatu tempat jika mendengar meng3nai penyeb4ran w4bak peny4kit dan mereka yang sudah sedia berada di tempat itu, tidak boleh kelu4r daripada kawasan berkenaan.

R3ntas sempadan, apa hvkumnya apabila keraj4an lar4ng? Andai tidak taat kepada Ulul Amri (pemer1ntah) maka hvkumnya har4m. Sekarang angka j4ngkitan semakin t1nggi, jadi kalau dibenarkan r3ntas negeri bila r4ntaian j4ngkitan ini akan berh3nti?

Dalam m3dia baru-baru ini ada k3s t1pu d0kumen semata-mata mahu mer3ntas negeri dengan menggunakan surat kebenaran p4lsu Yang Dipertuan Agong. Itu dua kali har4m, men1pu untuk r3ntas negeri dan men@pu surat keb3naran.

H0rmati inst1tusi Mufti

Sementara itu, PU Syed memberi resp0n terhadap situ4si sedang berl4ku dimana rata-rata r4kyat kur4ng bersetuju dengan penj3lasan Mufti Wilayah Persekutuan susul4n menyatakan hvkum h4ram meng3nai tind4kan mer3ntas negeri untuk meny4mbut Aidilfitri tidak lama lagi. PU Syed turut bersetuju dengan p4ndangan dari Mufti Wilayah yang meng4mbil k1ra meng3nai kehendak Maqasid Syariah.

Keben4ran untuk pel4ncongan memerlukan syarat-sy4rat yang ket4t sepertimana diumumkan ker4jaan diantaranya menggunakan kh1dmat ag3nsi pel4ncongan yang berd4ftar, mesti menggunakan kenderaan pel4ncongan, dan tidak dibenarkan pergi mel4ncong ke tempat-tempat dan kawasan yang dikateg0rikan PKP atau PKPD dan tak semua ingin mel4ncong lebih-lebih lagi dalam ke4daan C0vid yang semakin men1ngkat ini.

Manakala dalam 1su r3ntas negeri untuk pul4ng beraya adalah satu yang berbeza kerana ianya mel1batkan hamp1r semua r4kyat yang mempunyai kampung halaman untuk pul4ng beraya.

Pand4ngan SS Mufti Wilayah sangat bert3patan dengan kehendak Maqasid Syariah iaitu antaranya Hifz Nafs iaitu menj4ga j1wa, kerana ianya boleh menyel4matkan orang lain dari dij4ngkiti atau terd3dah dengan j4ngkitan. Ianya juga sangat bert3patan dengan banyak qaedah fiqh yang berk4it dengan mafs4dah dan masl4lah serta mencakupi qaedah yang melibatkan mud4rat.

Sumber: PU Syed

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*