Lap0r p0lis jika jiran l4nggar S0P Aidilfitri

Orang ramai dinasihatkan agar memerhati kawasan kejiranan mereka dan memaklumkan kepada p0lis sekiranya terdapat individu yang pulang beraya ke kampung tanpa kebenaran daripada pihak berkuasa, kata Ketua P0lis Perlis Datuk Surina Saad.

Beliau berkata, maklumat sedemikian diperlukan bagi membolehkan pihak p0lis mengambil t1ndakan t3gas terhadap individu yang masih berd3gil dan tidak mem4tuhi pr0sedur operasi standard (S0P) Aidilfitri 2021.

“P0lis Perlis juga akan tingkatkan jumlah keanggotaan dalam memastikan pem4tuhan SOP serta akan mengambil tindakan tegas terhadap individu di kawasan perumahan… termasuk memperk3tatkan kawalan di sempadan negeri, stesen bas dan stesen kereta api,” katanya ketika dihubungi Bernama, hari ini.

Surina juga menasihati orang ramai agar mem4tuhi S0P Aidilfitri yang ditetapkan oleh ker4jaan dan berada di rumah kecuali mempunyai urusan penting.

Menurutnya, kadar pem4tuhan S0P di Perlis adalah tinggi iaitu 98 peratus dan berharap orang ramai terus mem4tuhi ket3tapan itu bagi meng3kalkan Perlis sebagai negeri hijau dan memutvskan rangka1an j4ngkitan C0vid-19.

Mengul4s mengenai jumlah kenderaan yang dikesan bertambah di Perlis sejak beberapa hari kebelakangan ini, Surina berkata, jumlah kem4sukan kenderaan ke negeri itu tidak ser1us iaitu sekitar lima peratus berbanding hari biasa.

“Pen1ngkatan jumlah kenderaan berpunca daripada ibu bapa yang mengambil anak-anak mereka yang menuntut di institusi peng4jian tinggi sekitar negeri ini untuk pulang beraya di samping kemasukan penduduk dari Kedah yang berulang-alik bekerja di Perlis,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kangar Superintendan Wari Kiew berkata, pihaknya akan melakukan r0ndaan pem4tuhan S0P Aidilfitri secara menyeluruh di sekitar Kangar bermula hari ini.

SLUG: PKP JOHOR
JOHOR BAHRU, 13 Januari – Anggota polis trafik memeriksa dokumen perjalanan pemandu kenderaan di SJR di Jalan Skudai berikutan PKP di negeri Johor bermula hari ini. UTUSAN/RAJA JAAFAR ALI
pemberita: Sharkawi

“Hari Raya nanti, kita akan ‘all out’ termasuk melakukan r0ndaan dari rumah ke rumah bagi memastikan orang ramai mem4tuhi S0P yang telah ditetapkan.

Diharapkan agar orang ramai dapat terus memberi kerjasama dengan p0lis bagi menc3gah penul4ran w4bak C0VID-19 di negeri ini,” katanya

Sumber: hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*