Ini k3s kayangan ka?

“Yang pjj (Tinggal j4rak j4uh) mak bapak ko… Apa k3na meng3na dengan ko… Mana boleh ko guna tiket r3ntas negeri atas al4san pjj… Ahhh tak kira. Mohon #PdrmMalaysia Ambil maklum. Ini k3s kayangan ke apa?”

Itu antara k0men pengguna akaun di laman Facebook yang beng4ng apabila peny4nyi Masya Masyitah mendapat perl3pasan r4ntas negeri atas tiket ibu bapa sebagai p4sangan jar4k j4uh

Men3rusi art1kel yang dik3luarkan sebuah p0rtal berita, semalam, Masya berpeluang meraikan Hari Raya Aidilfitri dengan berkumpul bersama keluarganya di Kulim, Kedah selepas ibunya terp4ksa terp1sah dengan bapa serta adik beradiknya di Kulim, berikutan tidak boleh mer3ntas negeri pada sambutan raya tahun lalu.

Bagaimanapun Masya atau nama sebenarnya Siti Nurmasyitah Mohd Yusoff serta ibunya beruntung apabila dapat menyambut Aidilfitri bersama bapa, abang dan adiknya apabila diberi pel3pasan selama empat hari pul4ng ke kampung halaman sejak 10 Mei lalu.

Satu nikmat tidak terkata dapat bersua dengan ayah, abang dan dua adik lelaki. Saya dan ibu lepas mer3ntas negeri selepas membuat permohonan atas tiket ibu bapa sebagai pas4ngan j4rak j4uh.

“Biarpun hanya empat hari sahaja, tetapi saya mahu memanfaatkan temp0h ini sebaik mungkin. Saya akui, tidak sabar beraya sakan di kampung halaman.

“Pagi raya dapat bermaafan dengan ibu bapa dan adik beradik seperti sebelum p4ndemik C0vid-19. Kali terakhir kami beraya bersama pada 2019. Saya pastinya memanfaatkan ruang pelu4ng ini mer4kamkan kenangan bersama keluarga,” katanya.

Selepas art1kel terb4bit diterbitkan, Masya dihujani pelbagai kec4man termasuk ramai yang memp3rtikaikan tind4kannya berk0ngsi perkara itu.

Sal4h seorang tak cerdik. Dah tahu buat benda sal4h j4nganlah heboh 1 Malaysia. Dah nama raya pasti berjuta anak per4ntau s4kit hati tak dapat balik kau yang dapat balik pergi heb0h bergambar.

Ya Kami tahu kamu buat al4san kukuh dan Allah permudahkan bagi berjumpa dengan keluarga tapi andai kamu senyap tak p4yah heb0h lagi baik… Biar 1 Malaysia tak tahu.. Bila 1 Malaysia dah tahu tak fasal tak 1kut Pr0sedur 0perasi Standard (S0P) kena d3nda,” tulis pemilik akaun Kasma Kasma.

Sementara itu, seorang lagi pengikut mend4kwa dirinya tidak berjaya rent4s negeri biarpun mempunyai alas4n kukuh untuk menz1arahi bapanya di kampung.

Aku ayah 7/5 kem4langan kat tempat kerja… Esoknya aku pergi balai p0lis m1nta b4lik tengok ayah c3dera, tapi kata p0lis aku nak balik raya. Jadi tak dibenarkan r3ntas negeri.

Dua hari kemudian aku pergi balai lain untuk mint4 kebenaran r3ntas negeri atas alas4n yang s4ma. Nak balik tengok ayah ced3ra pun tak lepas sebab p0lis kata aku nk balik beraya,” tulis pemilik akaun Ida Idania.

Seorang lagi pengikut menerusi akaun Mael Muhd berkata, sepatutnya ibu Masya seorang sahaja dibenarkan untuk mer3ntas negeri.

“Ber1ta yang mer3takkan hati r4kyat Malaysia. Sepatutnya ibunya seorang saja yang boleh rent4s kerana p4sangan j4rak j4uh…. tidak termasuk anaknya…. Double standard senang cakap,” tulisnya.

Terdahulu ker4jaan memutvskan untuk mel4ksanakan Per1ntah K4walan Perg3rakan (PKP) di seluruh negara bermila 12 Mei sehingga 7 Jun ini.

Susulan pel4ksanaan itu l4rangan r3ntas daerah dan negeri tidak dibenarkan kecuali untuk tujuan kec3masan, kes1hatan, bekerja, ekon0mi, t3mu j4nji v4ksinasi dan p4sangan j4rak j4uh.

Sementara itu, usaha Harian Metro bagi mendapatkan penj3lasan daripada Masya g4gal apabila mesej dan p4nggilan telefon tidak berjawab.

Sumber: hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*