C0vid-19: Kerajaan k4ji data, usulkan kel0nggaran S0P bagi negeri catat kes rendah

negeri yang mencatatkan angka kes Covid-19 rendah sedang dipertimb4ngkan untuk diberikan beberapa kel0nggaran prosedur operasi standard (S0P).

Menurut Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin, pihaknya akan melakukan kajian bagi menentukan negeri yang akan diusulkan sebelum cadangan itu dikemukakan kepada Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob melalui Jawatankuasa Teknikal Majlis Keselamatan Negara (MKN).

“Kasih4n kepada negeri-negeri lain seperti Perlis yang mencapai tahap boleh buka perniagaan, tetapi disebabkan angka (kes C0vid-19) nasional tidak dapat diturunkan yang datang dari Selangor menyebabkan kita satu negara berm4salah.

“Sebab itu hari ini, kita mengadakan operasi pem4tuhan secara besar-besaran untuk mengkaji semula semua angka serta data (operasi) di seluruh negara nanti dan InsyaAllah esok saya akan umumkan,” katanya.

Beliau terdahulu melakukan pemeriksaan di sebuah kilang pembuatan keluli di Taman Perindustrian Subang, Subang Jaya pada Jumaat.

Hamzah menambah, tindak4n tersebut adalah bagi memberikan kel3gaan kepada penduduk di negeri terbabit.

“Tindak4n ini membolehkan (penduduk) negeri-negeri yang kita rasakan boleh diberikan kebeb4san merasa l3ga.

“Ini kerana angka nasional (C0vid-19) kebanyakan direkodkan di Selangor menyebabkan ramai rakyat rasa t3rhimpit dan terg4nggu dengan mas4lah ketika ini,” katanya. – SINAR HARIAN

 

Sumber:mstar