Kec0h pesakit dir4wat atas lantai, ini penjelasan HKL

SUSUL4N tular mengenai seorang pes4kit Hospital Kuala Lumpur (HKL) yang dikatakan menerima raw4tan di atas lantai baru-baru ini, HKL tampil memberi penjelasan.

Pengarahnya, Datuk Dr Heric Corray berkata, pes5kit terlibat sebelum ini telah dibawa ke Jabatan Kecemas4n dan Traum4 HKL, namun secara tiba-tiba berada dalam keadaan tidak sedark4n diri dan tiada denyut4n nadi.

Beliau berkata, pada masa sama, semua k4til telah digunakan dan permukaan lantai yang rata merupakan satu kaedah terbaik bagi melakukan bantuan r3susitasi kardiopulmonari (CPR) ke atas pes4kit terlibat.

“Namun begitu, pes4kit tidak dapat disel4matkan dan oleh kerana punc4 kemati4n tidak dapat diken4l pasti, jen4zah telah dihantar ke Jabatan Perubatan F0rensik HKL bagi menjalani bed4h si4sat,” katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Sebelum ini, seorang individu dipercayai kakitangan HKL mended4hkan menerusi laman sosial mengenai situ4si h0spital itu yang dikatakan sudah tidak mampu untuk men4mpung pes4kit baharu malah ada antaranya perlu menerima rawat4n CPR di atas lantai.

Selain itu, individu berkenaan turut mend4kwa pertambahan jumlah pes4kit di h0spital itu pada masa ini menyebabkan bilangan katil termasuk katil kanvas tidak mencukupi sehingga ada yang terp4ksa menunggu di atas kerusi dan kerusi roda sahaja.

Mengulas mengenai foto pes4kit yang terbaring di lantai pula, Heric berkata, kes tersebut merupakan kec3masan di mana pihak terlibat mengalami s4wan dan mempunyai risik0 j4tuh daripada katil kanvas.

“Atas faktor keselamatan dan r4watan segera, pes4kit telah dibaringkan secara mengiring ke kanan untuk menggelakk4n air liurnya masuk ke dalam salur4n paru-paru,” katanya.

Dalam pada itu, Heric berkata, penggunaan katil di HKL pada masa kini adalah meningkat berikutan terdapat pertambahan penerimaan kes C0vid-19 yang kebanyakannya berada pada tahap empat.

Menurut beliau, bekalan 0ksigen di wad h0spital berkenaan sama ada jenis piping atau silinder buat masa ini juga adalah masih mencukupi.

“Sekiranya terdapat keperluan bekalan yang tinggi pada satu masa, ia akan diambil dari wad yang kurang penggunaannya dan dihantar ke wad yang lebih memerlukan.

“Pengunaan katil di unit rawat4n r4pi (ICU) pada masa ini juga berada pada tahap tinggi dan tenaga kerja di sana dibantu oleh kakitangan yang bertug4s di wad biasa serta klinik HKL,” katanya. – Sinar Harian

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber:mstar