Rakyat Mula Naik Hairan Kenapa K3s Tak Turun-Turun, Padahal Dah Sebulan Berkurvng Kat Rumah

Jumlah kes jngk1tan harian C0V1D-I9 semakin menakvtkan apabila me­I0njak kepada 9180 kes hari ini berbanding 8,868 kes semalam ketika rakyat sedang melalui temp0h pelaksan4an t0tal I0ckdown terutama di Selangor dan Kuala Lumpur.

Difahamkan jumlah itu adalah rekod kes tertinggi pernah dicatatkan di negara ini selepas 9,020 kes dilaporkan pada 29 Mei lalu.

Sementara itu smalam, Selangor terus me­rekodkan jumlah kes paling tinggi iaitu 4,400 kes, diikuti Kuala Lumpur dengan 1,271 kes, Negeri Sembilan (899) dan Sarawak 406 kes.

Menurut Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. Adham Baba, keba­nyakan h0spitaI dan pusat kua­rntin kini semakin p4dat dengan penambahan bilangan pes4k1t C0V1D-I9.

Katanya berkata, Pusat Kua­rntin dan Rwatan C0V1D-I9 (PKRC) Be­r1siko Rendah Bersepadu di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS) 2.0 menerima kira-kira 8OO pesak1t sehari dengan purata 200 pesak1t kategori empat yang memerlukan oksigen.

” Daripada keseluruhan 5,198 katil yang disediakan di MAEPS 2.0, sebanyak 154 katil khas untuk pesak1t kategori empat te­lah melepasi kapasiti penggunaan maksimum,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Beliau turut mended4hkan baki katil yang disediakan bagi pesak1t kategori satu, dua dan tiga di pusat tersebut juga hampir digunakan sepenuhnya.

” Pihak kami sedang menilai semula strategi sedia ada bagi me­ningkatkan kesiapsiagaan h0spitaI di Lembah Klang dan PKRC MAEPS 2.0 untuk menerima dan merwat pesak1t C0V1D-I9 khususnya kategori empat dan lima yang semakin meningkat.

” Antaranya adalah penubuhan h0spitaI medan dengan kapasiti 50 katil tambahan menerusi kerjasama Angkatan Tentera Malaysia di HspitaI Tuanku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang,” katanya.

Dr. Adham berkata, langkah sete­rusnya ialah penyediaan 60 katil dan peralatan tambahan wad di HTAR yang dianggarkan berjumlah RM1.1 juta bagi meningkatkan lagi keupayaan h0spitaI itu untuk menerima pesak1t CoVlD-I9.

Menurutnya, Kementerian Kesihatan (KKM) juga memperluaskan kerjasama dengan H0spitaI Angkatan Tentera Tuanku Mizan di Wangsa Maju, Kuala Lumpur untuk menerima dan mer4wat pesak1t CoVlD-I9 ka­tegori tiga dan empat.

” KKM juga akan melaksanakan segera penugasan semula lebih 110 petugas kesihatan yang terdiri daripada lebih 75 pegawai perubatan, anggota paramedik dan pemandu dari Kedah, Perak dan Terengganu.

” Selain itu, penambahan segera 1,550 silinder oksigen di PKRC MAEPS 2.0 serta membuat perolehan oxygen concentrator sebanyak 3OO unit dan perolehan bekalan oksigen daripada lebih satu pembekal,” ujarnya.

Katanya, KKM juga akan meng­operasikan semula Institut Latihan KKM (ILKKM) di Sungai Buloh yang mempunyai keupayaan mksimum sebanyak 2,4OO katil.

“Pengoperasian ILKKM ini membolehkan KKM menempatkan pesak1t kategori satu dan dua agar PKRC MAEPS 2.0 dapat memberi tumpuan kepada rwatan dan pemulihan pesak1t ka­tegori tiga dan empat,” katanya.

Adham memaklumkan, antara langkah lain yang telah diambil termasuklah penambahan 20 buah katil unit rwatan rapi (ICU) di HspitaI Ampang serta lapan katil ICU dan 45 katil wad tambahan di HspitaI Pengajar Universiti Putra Malaysia.

Katanya, langkah itu bagi membolehkan pesak1t CoVlD-I9 kategori empat dan lima dipindahkan dari PKRC MAEPS 2.0 ke hspitaI sebagai usaha untuk mer4wat dan menylamatkan ny4wa mereka.

Kategori satu ialah pesak1t yang tidak bergejaIa, kategori dua (gejaIa ringan), kategori tiga (pesak1t dengan ra.dang p.aru-p.aru), kategori empat (memerlukan oksigen) dan kategori lima (krit1kaI dan perlu bantuan pernfasan).

Kosmo! kelmarin meIaporkan, peningkatan kes harian di Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Labuan melebihi kapasiti maksimum hspitaI akan melumpuhkan sistem kesihatan negeri sekiranya berterusan.

Sehingga kini, keempat-empat negeri terbabit melaporkan pe­nngkatan kes iaitu bersamaan lebih 38 kes harian baharu bagi setiap 100,000 penduduk.

Rakyat mula naik hairan kes tak turun-turun

Sementara itu, berdasarkan reaksi di media sosiaI, rata-rata rakyat me­lahirkan kekcewaan apabila kes jngk1tan ha­rian C0VlD-I9 terus menng­kat kepada 8,868 kes semalam.

Seorang pengguna Facebook bernama Diey Shuhada berkata, rakyat sudah ‘berkurung’ di rumah lebih sebulan sejak pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 yang bermula 1 Jun lalu, malah pergerakan semakin terbatas di Kuala Lumpur dan Selangor yang melaksanakan PKP Diperketatkan (PKPD).

” Lebih baik tutup semua operasi perniagaan terutama kilang selama dua minggu, jangan bagi sesiapa pun keluar rumah,” katanya.

Berkongsi pendapat sama ialah Sufi Mohd. yang turut menyifatkan usaha rakyat untuk melandaikan keluk jngkitan sejak lebih sebulan lalu seolah-olah tidak menunjukkan hasil.

Mungkin disebabkan saringan bersasar di kawasan PKPD?

Seorang pengguna Facebook yang menggunakan nama Ana Kecik pula melahirkan kebimbngan setelah hspitaI dan pusat kua­rntin dilaporkan sudah padat sehingga terdapat pesak1t yang perlu dikuarntin di rumah masing-masing.

Bagaimanapun, Abdullah Omar berpendapat, kes jngkitan harian yang masih tinggi ketika ini berkemungkinan hasil daripada saringan secara bersasar di kawasan PKPD.

” Kes ini juga tinggi mungkin disebabkan ujian caIitan yang dilakukan secara besar-besaran di kawasan PKPD.

” Macam di Mentari Court (Pe­taling Jaya), hasil ujian saringan, ramai yang tinggal di kediaman itu disahkan posi.tif, sebab itu kes posi.tif terus meningkat ketika ini,” ujarnya.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber:k0smo