Jeneral ATM Tampil Buat Pended4han Kenapa ‘Per4ng’ C0VlD-19 Menjadi Sengit

Seorang jeneral tentera mend4kwa ketiadaan tindak4n secara menyeluruh dan penyelaras4n arah4n telah menyumb4ng kepada persoalan mengapa negara tidak dapat mel4wan gel0mbang C0vid-19 ketika ini.

Ketua Pengurusan Bahagian Perkhidmatan Kesihatan Angkatan Tentera Malaysia, Brigadier Jeneral Dr Mohd Arshil Moideen pada wawancara dengan Astro Awani, juga turut menyebut mengenai kel3watan dalam kawal4n, diagn0sis dan peng4singan kes C0vid-19.

“Apa yang saya nampak ialah ketiad4an ‘unified action’ dan ‘coordination’ daripada ‘top down’.

“Saya memberi komen daripada sudut pandang profesional di mana ada banyak perkara yang telah diputusk4n di Pusat tetapi implement4sinya di peringkat setiap negeri lain.

“Begitu juga satu negeri implementasinya di setiap daerah lain, ini yang dapat kita lihat apabila ketiadaan ‘unified action’ dan ‘coordination’.

“Dalam sebuah peper4ngan seperti peper4ngan mel4wan C0vid-19 kita perlu ada satu ‘line of command single standardize strategy’ yang semua boleh ikut,” katanya seperti dilaporkan Astro Awani.

Mohd Arshil berkata mas4lah itu juga disebabkan oleh tindak4n kawal4n yang tidak cukup p4ntas.

“Jika di dalam tentera, kita panggil ‘speed of action military precision’.

“Ini adalah sesuatu yang saya tahu suk4r dilakukan kerana sama ada kita ketiadaan sumber atau mungkin kek4ngan tertentu yang kita faham Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan ag3nsi lain hadapi dan sedang berusaha ker4s, tetapi inilah hakikatnya,” katanya.

Katanya, “contain” diagnosis dan pengasing4n kes C0vid-19 memerlukan masa dan tidak cukup pantas untuk meng3kang penyebar4n v1rus itu di kawasan kes yang terlalu tinggi.

Kes baru terus mencapai rekod tertinggi hari ini – dengan 9,353 kes baru berb4nding semalam 9,180 kes.

Lebih daripada 4,000 kes hari ini membabitkan di Selangor.

Dr Jemilah Mahmood, penasihat kesihatan awam khas Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, memuji komen Mohd Arshil.

“Tepat dan betul kata tuan,” ciapnya di Twitter.

Setelah Jemliah berkongsi wawancara Astro Awani, netizen bertanya sekiranya Muhyiddin tidak mendengar nasihatnya. Komen Jemilah kemudiannya dip4damkan.

Naik lagi! Malaysia catat 9,353 j4ngkitan baharu, tertinggi sejak C0vid-19 melanda negara

KES baharu positif C0vid-19 sekali lagi melepasi angka 9, 000 apabila merekodkan sebanyak 9,353 kes pada Sabtu.

Jumlah ini sekaligus menjadi angka tertinggi berbanding kes yang pernah direkodkan sebelum ini iaitu 9,180 kes pada Jumaat (9 Julai), dan 9,020 kes yang direkodkan pada 29 Mei.

Perkembangan terkini itu menjadikan kes keseluruhan berjumlah 827,191 kes.

Selangor kekal merekodkan jumlah kes harian tertinggi dengan 4, 277 kes, diikuti Kuala Lumpur (1, 398), Melaka (835) dan Negeri Sembilan (638).

Perlis pula merekodkan empat kes pada hari ini.

 

Sumber : http://trendingsangat.pw/