Jemaah umrah tak pu4s hati menunggu lebih 5 jam di KLIA, ini penjelasan KJ

RAKAMAN memaparkan jemaah umrah yang tidak berpu4s hati kerana terp4ksa menunggu lebih lima jam di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) tular pada Rabu lalu.

Ia sekaligus menimbulk4n pertanyaan netizen mengenai kej4dian sebenar yang berlaku.

Pada Khamis, Menteri Kesihatan, Khairy Jalamuddin Abu Bakar berkata, k3kurangan kaunter untuk proses p3makaian p3ranti peng3sanan digital pada waktu itu menjadi punc4 kira-kira 500 jemaah umrah terp4ksa menunggu lama di KLIA.

Ujar Khairy, selepas melihat perkara tersebut, beliau membuat keputus4n untuk mengeluarkan jemaah tersebut dan m3wajibkan mereka memakai gelang pink.

“Dan saya telah maklumkan sehingga syarikat yang mengendalikan (p3ranti pengesanan digitial) tidak dapat buat (kaunter) dengan cepat, kita masih lagi akan guna gelang pink.

“Tetapi saya difahamkan hari ini atau esok, mereka akan tambahkan kaunter, jadi tidak akan ada masal4h,” katanya.

Mengulas lanjut, Khairy Jamaluddin berkata, pemakaian peranti pengesanan digital kepada jemaah yang pulang daripada Arab Saudi itu amat penting kerana kebanyakkan kes C0vid-19 di negara ini yang melibatk4n varian Omicr0n adalah daripada Makkah.

Justeru itu, menurutnya, pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terp4ksa mengambil langkah berhati-hati bagi memastikan kes C0vid-19 varian Omicr0n di negara ini tidak meningkat.

“Kita purata setiap hari ada 1,000 orang yang balik daripada Arab Saudi.

Beberapa sekat4n baru mungkin akan diumumkan jika situ4si kes Omicr0n dalam negara bertambah bvruk.

“Kebanyakkan kes import Omicr0n di Malaysia yang kita dah ‘sample’ (kaji) adalah dari mereka yang pulang dari umrah.

“Sekarang ini saya difahamkan Arab Saudi pun sudah keluarkan kenyataan di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi, mereka akan jarakk4n semula saf,” ujarnya.

Sementara itu, beliau berkata, beberapa sekatan baru mungkin akan diumumkan olehnya jika situasi kes Omicr0n dalam negara bertambah bvruk.

Katanya, ia berikutan kadar keb0lehjangkit4n varian Omicr0n adalah lebih tinggi berbanding varian-varian sebelum ini.

“Apa yang saya tahu ialah sekiranya jangkit4n kita meningkat, maka jumlah yang akan masuk ke h0spital juga akan m3ningkat.

“Itu yang kita nak el4k. T3kanan kepada sistem kesihatan kita sehingga h0spital kita lumpvh.

“Senang kata, tidak ada katil lagi dah sebab cepat sangat (mer3bak) macam bulan Ogos lepas,” jelasnya. – Sinar Harian.

Sumber:mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*