“Tldak Akan Tolak Ansur Tldak Kira Latar Belakang Sama Ada Ustaz..” Datuk Ayob, 2 Artis Terkenal Berdepan Hukvman G4ntung

Polls tidak akan bertolak ansur dengan mana-mana individu tanpa mengira latar belakang sekiranya dikesan terlibat dengan kes4lahan d4dah. Pengarah Jabatan Slasatan Jenyah Nark0tik (JSJN), Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay menegaskan, mereka akan dislasat dan kertas siasatan diserahkan kepada Jabatan Peguam Negara (AGC).

“Polls tldak akan t0lak ansur dengan mana-mana individu yang terlibat d4dah tldak kira latar belakang sama ada ustaz, penjawat awam atau orang p0litik.”

“Kita akan tangkap, buka kertas slasatan dan hantar ke AGC untuk tlndakan lanjut,” katanya kepada pemberita pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polls Kontinjen (IPK) Selangor pada Ahad. Beliau berkata demikian ketika mengulas penahanan seorang bekas penyanyi nasyid dan komposer berusia 47 tahun bersama 17 pasu pokok g4nja yang dipercayai ditanam sejak dua bulan lalu di kediamannya di Kota Damansara, Petaling Jaya.

Katanya lagi, JSJN tiada skuad khas untuk memantau pembabitan artis dalam kegiatan dadah sebaliknya, pemantauan tetap dilakukan tanpa mengira status.

Khamis lalu, seorang penyanyi nasyid ditahan kerana disy4ki terlibat k3s berkaitan d4dah di sebuah kondominium di Kota Damansara, Penyanyi berkenaan juga dikatakan menanam pokok g4nja untuk kegunaan sendiri.

Sumber : astroawani

Selain ada yang pernah dipenj4ra dan dijatvhi hukvman denda, dua selebriti dalam industri hiburan Malaysia kini berdepan hukvman lebih p4rah iaitu ga.ntvng sampai ma.ti mandatori jika sabit kesal4han aklbat memiliki pelbagai jenis d4dah.

Terdahulu, k3s mengedar d4dah jenis kanabls yang dihadapi penyampai radio, Isma Halil Hamzah, 49, dislasat mengikut Sksyen 39B Akt4 Ddah Berb4haya (ADB) 1952.

Mengikut pertvduhan, Isma Halil didkwa mengedar kana.bis dengan anggaran berat 409 gram di sebuah rumah di Jalan Semarak, Wangsa Maju di sini, jam 5.35 petang pada 27 Ogos 2021.

Isma Halil mengaku tidak bersalah ketika pertvduhan dibacakan ke atasnya di Mhkmah Tinggi di sini, Februari lalu.

Terkini, pada Khamis lalu (24 Mac), seorang penyanyi nasyid lelaki dithan di kediamannya di sebuah kondominium di Kota Damansara di sini dan pemeriksaan menemui 17 batang pokok gnja di rumah berkenaan.

Dia yang juga komposer turut dislasat mengikut Sksyen 39B ADB 1952 dan Sksyen 6B ADB 1952. Artis terbabit kini direm4n bagi membantu slasatan k3s berkenaan.

Ketika diminta mengulas isv selebriti dalam industri hiburan yang terkait dengan isv si4satan mengikut Sksyen 39B ADB 1952 ini, Presiden Persatuan Karyawan Malaysia (Karyawan) Datuk Freddie Fernandez berkata, semua itu perlu diserahkan kepada mhkmah untuk membuat penghakiman.

“Ia bukan kes pertama (selebriti dit4han mengikut ksyen ini), namun kita tidak boleh terus menghkum mereka ini.

“Ini kerana mereka perlu menghadapi perbicaraan dan mereka belum boleh dikatakan bersalah selagi belum disabitkan dengan kesalahan itu,” katanya.

Menurut Freddie, ada yang mengatakan jumlah d4dah ditemui adalah besar dan terus menjatvhi hkuman terhadap selebriti berkaitan.

“Kita pun tidak tahu sama ada ia digunakan untuk diri sendiri atau diedar. Ia masih perlu dislasat dan disahkan oleh pihak berkuasa.

“Tidak adil jika kita terus menjatvhi hukvman terhadap mana-mana selebriti yang dit4han sedangkan siasatan atau perbicaraan masih berjalan,” katanya.

Pada masa sama, Freddie turut menggesa mana-mana artis yang masih terbabit dengan d4dah supaya menlnggalkan tabiat itu.

“Berhenti segera, jangan k0rbankan nyawa kita kerana d4dah.

“Kita boleh hidup tanpa d4dah. Apa guna dadah kepada badan kita ini,” katanya.

Freddie turut meminta mana-mana artis yang mahu menlnggalkan tablat menghlsap ddah, namun sukar melakukannya supaya bertemu pihaknya.

Katanya, Karyawan akan berusaha untuk membantu dengan mendapatkan mana-mana pusat pemulihan dengan syarat, artis terbabit memang mahu berhenti menghlsap ddah.

Kita akan hilang semuanya: Ameng

Kuala Lumpur: “Saya sudah ada titik hitam dalam hidup, saya harap rakan artis mahupun sesiapa saja jangan tersilap langkah.

“Kita akan hilang semuanya apabila terjeb4k dengan penyal4hgunaan ddah. Keluarga anak-anak. Jika dia seorang artis, dia akan hilang populariti, jika dia orang biasa orang akan sukar mempercayai dan akan terus dipandang serong.”

Demikian nasihat vokalis kumpulan Spring, Ameng atau nama sebenarnya Wan Aminuddin Wan Ismail, 54, (gambar) yang pernah ‘tersalah langkah’ dan terjebak dengan penyal4hgunaan ddah tidak lama dulu.

Ameng berkata, titik hltam dalam hidupnya itu akan sentiasa ada, namun dia tetap bersyukur kerana kejadian itu menjadi titik t0lak perubahan dalam kehidupannya.

“Bayangkan, waktu kena tahan, didapati bersalah, masuk pula penjara, kena sebat. Sehingga sekarang saya boleh merasai kesakltannya dan ia menjadi salah satu faktor perubahan dalam hidup.

“Ketika itu, saya hilang semuanya, hilang populariti, hilang keluarga dan pastinya hilang kepercayaan dalam kalangan rakan serta kalangan peminat.

“Waktu itu, saya mula terfikir musibah yang berlaku pada diri saya ini kerana Allah SWT marah dengan saya, bila marah pasti ada buat silap,” katanya kepada Metro Ahad. Dan Alhamdulillah, saya berubah kepada diri yang lebih baik, Insya-Allah,” katanya kepada Metro Ahad.

Untuk rekod, Ameng pernah dipenj4rakan lapan tahun dengan 10 seb4tan pada 2011 atas keslahan memiliki d4dah. Ameng berkata, tiga amalan yang dilakukannya iaitu menjaga solat, berzikir dan membaca al-Quran menjadikan dia kuat untuk terus istiqomah mengubah kehidupannya berbanding sebelum ini.

“Saya akan pastikan setiap hari saya habis membaca 10 muka surat al-Quran dan dalam seminggu, saya akan menghafal satu muka surat dan ia sudah menjadi rutin dalam kehidupan saya.

“Kehidupan sebagai artis ini memang tidak menentu, namun selepas mengamalkan membaca al-Quran ini, saya dapati kehidupan lebih tenang, Alhamdulillah, ada saja rezeki tidak ptus-ptus walaupun dalam bermacam persaingan.

“Sekarang pun saya banyak dijemput dalam platform umum untuk berkongsi kisah hidup dan saya harap pengalaman hidup saya ini boleh dijadikan iktibar untuk orang lain,” katanya.

‘Mungkin dah guna lebih 10 tahun tahun’

Kuala Lumpur: Penagih yang menanam gnja di rumah kebiasaannya sudah lama menggunakan bahan terlrang berkenaan.

Presiden Persatuan Pengasih Malaysia (Pengasih) Ramli Abd Samad berkata, kebanyakan penagihan gnja berkemungkinan sudah menggunakan bahan ini melebihi 10 tahun.

“Ganja yang ditanam di rumah biasanya untuk kegunaan sendiri, mungkin juga penggunaannya turut dikongsi bersama-sama rakan penagih lain.

“Bagi artis yang mengambil ddah, tujuannya untuk menambahkan kreativiti berkarya, lebih berkeyakinan dan tidak gementar apabila menyanyi di pentas bagi seorang penyanyi.

“Namun, tanpa mereka sedar sudah bergantvng bahan itu untuk melakukan sesuatu perkara,” katanya.

Beliau berkata, ganja ialah tumbuhan yang di dalamnya terdapat dua komponen kimia utama iaitu tetrahydrocannabinol (THC) dan cannabidiol (CBD).

“TCH ialah bahan khayal untuk menambah kreativiti berkarya manakala CBD digunakan untuk perubatan termasuk rawatan barah, epilepsi dan sebagainya.

“Di media soslal, ramai artis antarabangsa menunjukkan penggunaan g4nja secara terang-terangan.

“Ini juga boleh mempengaruhi artis Malaysia untuk turut sama menggunakan ganja,” katanya.

Ramli berkata, kesan penggunaan ganja adalah lebih rendah berbanding d4dah lain.

“Malaysia masih menggunakan Akta Dadah Berbahaya 1952 yang perlu dipinda mengikut keperluan masa kini.

“Empat artis pernah menjalani rawatan di Pengasih dan mereka sudah keluar daripada pusat ini serta pulih daripada pengaruh ddah,” katanya.

Sumber: metro

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih
Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.
Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*