“Dia Orang Susah, Waktu Rehat Orang Makan Dia Tak Makan..” Anak Sedlh Cerita Kisah Bagi Duit Dekat Kawan

Bagaimana acuan, begitulah kuihnya. Peribahasa itu sesuai menggambar situasi seorang kanak-kanak ini yang menangls sebak saat bercerita pada ibunya peristiwa dia membantu rakannya di sekolah. “Dia kesian tengok kawan tak makan, bagi RM5 suruh bell makanan, baru makan sama2…”.

Perkongsian @ellyemirza membuatkan ramai kagum dan terharu dengan sikap kanak-kanak tersebut yang menceritakan kisahnya membantu kawan yang susah, langsung tidak makan gara-gara tidak punya duit untuk membeli makanan.

Apa yang membuatkan netlzen ikut sebak adalah, si cllik bernama Pia ini turut menangis saat menceritakan kesusahan rakannya kepada ibunya dan tidak terg4mak membiarkan rakan sekelas berlapar.

“Harini tergerak hati nak bagi Pia RM10, dia belanja RM2 pulang baki RM3.”
“Bila tanya mana baki, baru dia cerita dia bagi kawan yang susah untuk bell makanan…”

“Good job mama Pia jugak…” Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netlzen memuji didikan ibu bapa Pia kerana terbentuknya seorang anak yang berjiwa lembut dan baik hati.

Dalam pada itu, ramai juga yang meluahkan kesedlhan melihat kanak-kanak tersebut menangls saat bercerita mengenai kesusahan kawannya.

“Nangis aku weh..”

“Terbaik didikan ibu, good gir pia..”

“Semoga membesar menjadi anak yang solehah..”

Sumber : Redaksl

Peranan ibubapa adalah menjadi ‘role-model’ kepada anak-anak dengan sentiasa menunjukkan tel4dan yang baik dan perlu dicontohi. Seperti kita ketahui, ke mono tumpahnya kuah, kalau tidak ke nasi. Kelakuan dan peranan ibu bapa bakal memberi kesan yang besar untuk seluruh hidup anak-anak.

Sebagai contoh, perkara negatlf diperlihatkan oleh ibu bapa kepada anak-anak seperti pertengk4ran, makl hamvn serta pend3raan suami terhadap isteri, ia bukan sahaja akan menjejaskan perkembangan jiwa anak-anak, tetapi juga akan menjej4skan hubungan dalam kalangan anak-anak.

Mereka akan bertengk4r dan akan hilang rasa hormat antara satu sama lain. Oleh itu, ibu bapa berper4nan dalam menunjukkan contoh yang balk kepada anak-anak supaya mereka tidak bersikap negatlf di kemudian hari.

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih
Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.
Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*