Berdepan Hvkuman M4ti, Dvgaan Yassin Semakin Teruk Isteri F4ilkan Pencer4ian

Penyanyi nasyid dan komposer, Muhammad Yasin Sulaiman didkwa di Mhkmah Sksyen dan Majistret di sini, pada Khamis atas dua pertvduhan menanam 17 pokok disy4ki g4nja dan mengedar d4dah jenis sama, minggu lalu.

Yasin, 47, didkwa menanam 17 pokok kanabis dalam pasu plastik berisi tanah boleh diperolehi sama ada secara terus atau secara tidak langsung.

Bagaimanapun, penyanyi yang popular dengan lagu Mimpi Laila itu mengaku tidak bersalah selepas pertduhan dibaca di hadapan Hakim Norshila Kamaruddin.Kesalahan didkwa dilakukan di sebuah kondominium di Kota Damansara jam 5.30 petang, 24 Mac lalu.

Ia merupakan suatu kesalahan di bawah sksyen 6B(1)(a) Akta D4dah Berb4haya (ADB) 1952 dan boleh dihvkum di bawah Sksyen 6B (3) akt4 sama yang membawa hkuman penj4ra seumur hidup dan seb4t tidak kurang daripada enam seb4tan, jika sabit kesqlahan.

Penyanyi itu turut didkwa mengedar ddah berbhaya jenis gnja anggaran berat 214 gram di lokasi, masa dan tarikh sama.

Dia dituduh di bawah Sksyen 39B(1)(a) ADB dan boleh dihvkum di bawah sksyen 39B(2) akt4 sama.

Jika disabitkan kesalahan hendaklah dijatuhi hkuman matl atau penjara seumur hidup dan jika tidak dijatvhkan hkuman matl, perlu disebat tidak kurang 15 kali.

Pendkwaan dikendalikan oleh Pengarah Pendkwaan Selangor, Mohammad Al-Saifi Hashim manakala tertduh diwakili peguam, Mohd Yusmadi Mohd Yusoff.

Semasa prosiding, Mohammad Al-Saifi tidak menawarkan ikat jamin kepada tertduh kerana pertduhan itu termasuk dalam k3s yang tidak boleh dijamin.

“Dia dikenakan pertduhan di bawah sksyen yang mana bentuk hukuman yang boleh dijatvhkan jika didapati bersalah, ialah penj4ra seumur hidup maka tidak wajar sekiranya dia diberi ikat jamin,” katanya.

Namun, Mohd Yusmadi merayu agar anak guamnya diberi ikat jamin pada kadar yang sesuai.

“Dia baru sahaja bercer4i dan mempunyai dua anak, maka saya mohon mhkmah membenarkan ikat jamin dengan mengambil kira tahap kesihatannya.

“Dia merupakan seorang selebriti yang memberi banyak sumbangan kepada umum, malah kebiasaannya menjelang Ramadan dia berkarya dan memberi inspirasi positif kepada masyarakat,” katanya.

Bagaimanapun, kedua-dua mhkmah tidak membenarkan tertvduh diikat jamin dan menetapkan 18 Mei depan untuk serahan d0kumen.

Minggu lalu, Sinar Harian melaporkan, penyanyi itu dit4han bagi membantu slasatan berhubung k3s ddah, dipercayai dijalankan hampir dua bulan.

Kegiatan itu berjaya dikesan menerusi serbuan yang dijalankan sepasukan anggota dan pegawai p0lis daripada Bahagian Slasatan Jnyh Nark0tik di Ibu Pejabat P0lis Daerah (IPD) Petaling Jaya.

Sumber: bharian

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*