Peguam Ini Jelaskan

Isu berkaitan k3s pend3raan yang dialami kanak-kanak istimewa, adik Bella kembali hngat sejak minggu lalu apabila satu persatu laporan baharu yang diceritakan saksl.

Kes ini difahamkan masih berada dalam siasatan pihak berkuasa tempatan. Bagi yang mengikuti k3s, pastinya perasaan bercampur baur terhadap apa yang dilaporkan menerusi media mahupun pihak awam yang berkongsi pengalaman mengikuti k3s perbicaraan tersebut.

Lebih-lebih lagi apabila salah seorang peguam yang mewakili pihak pemilik Rumah Bonda, Siti Bainun memuat naik status memilih untuk mempercayai versi klien dan membiarkan pihak mhkmah menentukan keputusan.

Dalam pada itu, dia juga memuat naik sekeping foto di media soslal yang memaparkan barisan peguam mewakili Siti Bainun.

Tindakan peguam tersebut mendapat kritlkan netlzen kerana dianggap bersikap tidak profesional dalam mengendalikan k3s besar ini.

Perkara ini juga menimbulkan persoalan netlzen, walaupun ramai peguam yang dikenali menerusi media soslal memperjuangkan k3s Bella tetapi tidak bersama mewakili pihak pendkwaan.

Seorang peguam yang sering mengulas isu tular di media soslal, Nor Zabetha Muhammad Nor tampil memberi penjelasan apabila disoal tiada kehadirannya sebagai pihak pendkwaan.

“Kenapa puan tidak mewakili Bella bersama dengan team pendkwaan? Baru nampak ramai dan kuat”.

Saya terangkan prosedurnya. Ini k3s jnyah. Berbeza dengan k3s sivil.

Kes sivil menuntut ganti rugl dan lain-lain terhadap dua pihak. Contoh Plaintif tuntut dari Defendan ganti rugl dan injunksi.

Jadi Plaintif yang menuntut diwakili peguam dan Defendan yang dituntut ada peguamnya. Jadi saya boleh wakili salah satu, sama ada Plaintif atau Defendan.

Bagi kes jnyah, memandangkan kesalahan melibatkan kepentingan awam. Perbuatan jnyah ini, kalau ramai-ramai buat maka memberi kesan kepada keamanan negara.

Jadi yang menylasat k3s adalah p0lis. Kemudian selepas mendapat izin dkwaan, k3s akan dimulakan di mhkmah dan yang mewakili itu adalah pendkwaraya.

Siapa itu pendkwaraya? Mudah kata, bahasa mudah hendak faham iaitu Peguam Negara. Peguam Kerajaan. Mereka bukan peguam swasta. Mereka memang dilantik untuk mewakili pertduhan dan prosiding di mhkmah jenyh untuk memastikan tertduh dihkum secara penj4ra atau d3nda bagi memastikan keamanan dalam masyarakat.

Jadi dalam k3s Bella, contoh peguam Tuan Mahmud Jumaat yang banyak membantu dan memperjuangkan k3s Bella dari awal, bukan kami tidak mahu membantu di mhkmah sama-sama mewakili k3s Bella terhadap tertvduh tetapi kami tidak boleh. Kami bukan pendkwaraya.

‘Bella Degil, Suka Kacau Orang & Tak Dengar Kata’ – Kenyataan Pengasas Rumah Kebajikan Dibidas Sukarelawan 1

Perlu faham juga, kenapa pendakwaraya tidak update di media soslal tentang k3s? Sebab etika dan sebab mereka terikat dengan peraturan.

Jika gagal mematuhi peraturan, tindakan displin boleh diambil terhadap mereka. Kita semua pun tahu, lar4ngan penjawat awam.

Kalau disuruh sebenarnya nescaya kami buat tetapi tidak boleh. Jangan salah faham, bukan tidak mahu mewakili. Kalau boleh itu, saya rasa bersusun peguam-peguam lain yang menyokong k3s ini.

Jadi kami pegvam-pegvam yang bersama Bella, akan sentiasa berikan nasihat dan sokongan.

Bagi tertduh pula, mereka diwakili oleh peguam yang dilantik dan bersetuju untuk mewakili.

Begitu rupanya, semoga k3s ini menang dipihak yang benar.

Sumber: Facebook Nor Zabetha

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*