Habisla Slti BaInun, Menterl Pembangunan Wanita, DS Rina Harun Bakal Mengadap TMJ

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Rina Harun bersedia menghadap Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim dan Che’ Puan Besar Khaleeda Bustamam bagi mempersembahkan status perbicaraan k3s pend3raan Bella.

Rina menerusi hantaran di Facebook beliau hari ini memaklumkan kementerian berkenaan akan mempersembahkan tindakan yang telah disusuli pihak kementerian dalam membantu perbicaraan k3s itu.

“Titah DYAM Tuanku yang berkenan menawarkan khidmat peguam secara percuma bagi menjalankan arahan memerhati (watching brief) bagi pihak KPWKM untuk k3s ini amatlah bermakna buat pihak kementerian dalam memperkasakan usaha menegakkan keadilan buat adik Bella.

“Kementerian menyambut baik pelawaan ini dan akan bekerjasama rapat dengan pihak peguam yang dititahkan oleh DYAM Tuanku. Menjunjung kasih DYAM Tuanku,” menurut hantaran itu.

Rina berkata beliau terharu atas keprihatinan dizahirkan oleh baginda berdua yang sama-sama mengikuti perkembangan k3s perbicaraan berkenaan.

Rina turut menyeru seluruh Keluarga Malaysia untuk berdoa agar urusan perbicaraan k3s pend3raan Bella dipermudahkan dan kebenaran dapat dibuktikan pada akhir perbicaraan.

Kes Bella tular di media sosi4l tahun lepas selepas seorang wanita mendkwa remaja perempuan itu dislmbah dengan air p4nas dan diik4t ketika berada di bawah jagaan Rumah Bonda, sebuah rumah kebajikan pertubuhan bukan ker4jaan.

Susulan itu, pengasas Rumah Bonda Siti Bainun Ahd Razali, 30, didkwa atas dua pertduhan mengabaikan serta mend3ra remaja berusia 13 tahun itu sehingga menyebabkan mngsa meng4lami keced3raan fizikal dan em0si di sebuah kondominium di Wangsa Maju di sini antara Februari dan Jun 2021.

Siti Bainun didkwa mengikut Sksyen 31(1)(a) Akt4 Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukvman makslmum penj4ra 20 tahun atau d3nda RM50,000 atau kedua-duanya, jika sablt kes4lahan.

Beliau tidak mengaku bersalah atas kedua-dua pertvduhan.

TMJ tawar khidmat peguam secara percuma

K3S pend3raan rem4ja orang kurang upaya (0KU) sindrom down yang dikenali sebagai Bella terus mendapat perhatian.

Terbaharu Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim menawarkan khidmat peguamnya secara percuma bagi menjalankan arahan memerhati (watching brief

Tunku Ismail berkata, beliau akan menghubungi Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Harun berhubung tawaran tersebut.

“Saya telah berhubung dan berbincang dengan peguam-peguam saya mengenai kes penderaan Bella.

“Kes ini sedang berjalan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur dan pihak pendakwaan kerajaan sudah memulakan perbicaraan terhadap OKT (orang kena tvduh) dalam k3s ini,” katanya menerusi hantaran di soslal media pada Sabtu.

Tambah Tunku Ismail, k3s pendakwaan pada ketika ini melibatkan dua pihak iaitu pendkwa raya kerajaan bagi pihak kerajaan/awam dan peguambela yang dilantik untuk mewakili tertvduh (OKT)

“Saya akan menghubungi Menteri Pembangunan Keluarga, Wanita dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Harun dan menawarkan perkhidmatan peguam-peguam saya secara percuma untuk menjalankan arahan memerhati (watching brief) bagi pihak Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat untuk k3s ini,” katanya.

Tawaran tersebut susulan isteri beliau, Che’ Puan Besar Khaleeda Bustamam dilapor sedia membantu Bella mendapatkan keadilan yang sewajarnya.

Che Puan Besar Khaleeda menerusi hantaran di Instagram miliknya memaklumkan sanggup melakukan apa sahaja untuk membantu remaja 0KU itu.

Sumber: Awani

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*