Niat nak dedhkn sisi gelap cikgu terbantvt, Sekali Cikgu Fadli ded4hkn hal sbnr buat ramai kec4m Caprlce.

Tidak perlu diperkelnalkan lagi, nama penyanyi rap sens4si, Caprice menjadi bualan ‘hngat’ ramai di media soslal apabila kerap melakukan pended4han berhubung jenyh sksval membabitkan golongan pendakwah..

 

Malah, pemilik nama Ariz Ramli ini juga prihatin mahu membela nasib seorang guru yang dikatakan dikenakan tlndakan tatatertlb kerana bersuara mengenai silibvs pendidikan terkini di media sosi4l..

 

Bagaimanapun, pen0lakan secara baik oleh guru dikenali Mohd Fadli Salleh itu dipercayai pvnca Caprice tergurls hati. Bagaimanapun, isv tersebut telah selesai kerana cikgu Fadli sudah tampil meminta maaf dan mener4ngkan pvnca sebenar..

 

Terbaharu, perkongsian seorang pengguna Facebook dikenali SZ Darwisyah mengenai kandungan tngkap layar Caprice di laman Instagram membuatkan ramai ‘mu4k’ dan ‘pen4t’..

 

Menerusi tngkap layar tersebut, Caprice mengatakan dia tidak cukup tidur selain meminta individu dimaksudkan tampil meminta maaf sebelum pasukannya memulakan kerja ‘rislkan’ mengenai sisi gelap sebenar kepada ramai.

Selain itu, tngkap layar berikutnya seolah-olah memberi bayangan terdapat seorang guru sering membuat jen4ka secara terbuka mengenai pakaian dalam terhadap kanak-kanak.

Dia start dah, pen4t macam ni. Perkongsian itu mendapat pelbagai ream4ksi di kalangan warganet di mana ramai meluahka rasa mvak dengan ‘drama’ yang dilakonkan oleh Caprice di media soslal.

Pembuli, gil4 publisiti. Selain itu, ada juga mengatakan tlndakan Caprlce mahu mendedahkan ‘rahsia’ seseorang di khal4yak umum seolah-olah sedang melakukan jenyh bvli slber.

Ger4mnya aku! Jangan sampai aku suruh KKM pksa ‘tidurkan’ Sehingga kini, tidak tahu siapakah ger4ngan individu yang dimaksudkan oleh Caprice. Apa-apun, diharapkan agar Caprice terus membel4 nasib orang benar-benar memerlukan tanpa menjatvhkan alb seseorang di media sosi4l.

Sharifah Eda Al Habshi, rsenye die ni ade pnyaklt gil4 la. cube laa g check ment4l tu rsenye dh tervk sgt tuuu , mcm dh xde keje asyik nk bukak alb org je. Klu org tegur bini die pandai plak sent4ppp k0yakk eeee!!!!

Jawapan balas Cikgu Fadli..

Dah ada pihak g4li post-post lama saya, seb4rkan dan cuba memalukan saya. Mulanya saya nak buat tak end4h je, tapi saya rasa bertanggungjawab untuk menjelaskannya.

1. Isu post lawak tentang bra pada tahun 2018. Isv ini sahih. Saya ada buat post kon0nnya nak bergurau, tapi saya cross the line.

Saya post gambar bra dalam fittlng room kat AEON dah buat jen4ka tentang hal itu. Post tersebut kena kec4m dan saya sedar saya salah. Saya turunkan post tersebut kees0kan harini.

Ada fakta salah mengatakan saya bergurau tentang pakaian dalam murid. Ada kata saya masuk asrama wanita ambil gambar tu. Semua info ni mislead dan salah. Gambar kat fittlng room AEON.

Saya telah dibuat aduan dan kena tlndakan dalam oleh PPD masa ttu.
Ya, saya salah dan saya akui.

2. Post tentang saya promote vape. Masa tu NCIG (sejenis vape) baru bertapak di negara kita. Kawan saya seorang dealer NCIG (vape) mohon jasa baik saya prom0si jualan itu.

Saya prom0si iklan NCIG beberapa kali sehingga ditegur rakan-rakan dalam bidang perubatan. Saya terus tarik semua post berkenaan promosi NCIG dan mengaku salah saya promote benda tu.

Masa tu niat saya nak b4ntu per0kok tegar berhenti mer0kok dan bertukar pada vape, kononnya lebih selamat. Tapi berdasarkan kajian, vape pun bah4ya lebih kurang rok0k juga.

Saya dibuat aduan dan dikenakan tlndakan oleh PPD dan JPN.
Ya, saya salah dan saya akui.

3. Post tentang pandangan saya mengenai antl vaksln sepatutnya dikenakan tlndakan kerana men0lak vaksln tanpa alasan. Ia menyebabkan rakan lain kena tanggung tugas mereka kerana mereka tidak dibenarkan mengajar. Post ini juga sahih dan baru malam tadi saya delete post tu.

Awal dulu saya akui saya agak jumud pasal lsu C0vld ni. Sementelah lagi saya dan keluarga pernah kena C0VlD juga. Namun selepas itu saya sedar, sangat salah saya seolah mendlskrlminasikan mereka yang memilih untuk tidak vaksln.

Saya tulis beberapa post lanjutan mengenai keterbukaan saya dalam hal ni dan tidak lagi peduli siapa vaksln siapa tidak. Saya mula belajar hormati pilihan maslng-maslng.
Ya, saya salah dan saya akui.

4. Post tentang saya sokong silibvs yang susah sekarang ini. Post ni ramai sangat mislead dan tak baca sampai habis.

Saya konsisten sejak dulu bagitahu, silibus perlu ada perubahan sesuai dengan zaman. Tak boleh guna silibvs tahun 80an pada anak zaman sekarang.

Namun, perlu ada penambahbalkan. Ada toplk yang tak sepatutnya ada dalam silibvs sekarang. Bilangan murid perlu diperkecilkan. Masa pembelajaran perlu lebih panjang. Perlu sokongan ibubapa bantu anak belajar di rumah juga.

Sokongan terhadap silibvs baru ini bersyarat. Hat ni ramai terlepas pandang. Konon masa zaman Dr Maszlee saya tak krltlk silibvs, tapi sokong pula. Baca sampai habis post tersebut dan post-post susulan selepas itu. Tonton juga LIVE saya yang terdahulu sampai terkini, saya konsisten bagitahu silibus perlu seiring kemajuan zaman, namun bersyarat.

Saya sering guna anal0gi ‘nak bagi kereta laju, hanya masukkan enjin Ferrari dalam kereta Kancil burvk, mana maunya’, merujuk kepada perubahan silibus saja takkan berjaya jika bilangan bilangan murid dalam kelas tetap ramai, prasarana dan fasiliti sekolah tidak lengkap, masa belajar yang tidak mencukupi.
Boleh faham kan?

Okey kawan-kawan. Seperti mana saya pernah tulis dan cakap dalam LIVE, saya tak betul dan benar pada setiap masa.

Saya juga manusia yang ada salah dan silap. Semua di atas adalah kesalam4han saya. Silap saya. Saya akui dan saya bertanggungjawab.

Kalian nak serang, nak m4rah, nak b3nci, nak tegur, silakan. Itu hak kalian. Saya layak ditegur, dim4rah atas salah silap saya. Followers saya tolong jangan back up saya atas kesal4han saya. Jangan kata saya betul saat saya salah.

Tak apa. Biarlah orang nak kata apa, nak hlna, nak m4rah, nak bnci atas salah silap saya itu.

Perlu tahu, saya dah jalani hukvman atas salah sil4p saya itu, saya akui dan bertanggungjawab semuanya. Dan perlu tahu, itu post lama, alb lama yang dah berlalu dik0rek kembali.

Nak terus menerus mengg4li salah silap dan alb lama saya, silakanlah. Saya tak boleh halang orang. Nak c4ci makl atas kesil4pan l4mpau, teruskanlah.
Cuma, tolong kembali kepada isu sebenar. Isv yang tul4r. Isv yang hngat. Isv sebenarnya ada ker0sakan dalam KPM yang boleh memberi imp4k pada anak-anak kita.

Tak kisah kalian ni h4ters saya ke, bnci saya sebab pernah duduk semeja dengan Dr Maszlee Malik ke, label saya sebagai penc4cai ke apa, tapi saya rasa kita perlu sepakat dalam hal pendidikan anak-anak kita.

Ada sesuatu yang tak kena dan r0sak dalam sistem. Dan benda ini kita kena sama-sama perjvangkan agar ker0sakan itu dibaiki untuk kebaikan anak-anak bangsa kita, untuk Malaysia yang lebih baik, agar pendidikan kita terus gemilang di persada dunia dan Kementerian Pendidikan akan kembali dihormati.
Jom kembali dan fokus pada isv sebenar.

Tak kisah la kalau kalian sokong saya dibvang, atau saya benar-benar dibvang nanti, cuma saya berharap asb4b vir4lnya isv ini, akan ada perubahan dalam sistem pendidikan kita demi kebaikan anak-anak kita.
Sekian.

#MFS
– Tak terbang dek pujlan, tak tumb4ng dek kejlan –

Sumber: Facebook SZ Darwisyah, webfastnews24, facebook cikgu fadli

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*