Ibu Adik Kecik Akhirnya Munculkan Diri, Rupanya Ini Sebab Kenapa Dia Dipisahkan Dgn Anaknya

VIDEO tuIar memaparkan seorang kanak-kanak perempuan berusia empat tahun yang dipercayai menjadi mngsa der4 ibu angkatnya terus menjadi buah mulvt netlzen di media sosi4l.

Malah, ramai yang turut tertanya-tanya mengenai identiti sebenar serta keberadaan ibu kandungnya sehingga mngsa terlepas ke tangan pelakv.

Sehinggalah pada Sabtu, seorang individu tampil membuat pendedahan mengenai ibu mngsa yang kini berada dalam jagaan keluarganya.

Enggan mendedahkan identiti, pemuda itu berkata dia dan isterinya mengenali svspek k3s der4 berkenaan sebelum mereka dipertemukan dengan ibu kanak-kanak berkenaan pada tahun lalu.

“Saya dengan isteri kenal dengan svspek k3s der4 itu kerana dia dulu ada jual kucing. Kemudian isteri saya ada kongsi di Instagram Story, mengatakan tengah cari pembantu rumah. Jadi si pelakv tawarkan kata dia boleh bantu.

“Kami tunggu lebih sebulan baru dia hantar pembantu rumah yang dikenali sebagai Emelda. Dia dari Indonesia, berusia dalam 22 tahun. Emelda jadi pembantu rumah kepada adik ipar saya pada Mac tahun lepas.

Dipisahkan kerana Ibunya Emelda bekerja dgn majikan lain dan pelakv pegang anaknya

“Sebab dia janji nak bagi Emelda kepada kami, dia pegang anak Emelda. Lepas dua bulan bekerja, Emelda lari pada awal Mei. Dia larl bekerja di Klang, dia ikut abang kandvngnya.

“Semalam selepas video der4 itu tuIar, Emelda datang merayu dekat kami minta tolong. Dia tiada sesiapa di Malaysia, sebab tu dia p4tah balik dekat kami,” dkwa pemuda itu ketika dihubungi mStar.

Menurut pemuda itu lagi, Emelda begitu hlba dan sedlh apabila mengenangkan anak perempuannya diperlakvkan dengan kejam seperti dalam video tuIar berkenaan.

Dedahnya lagi, dia dan isteri turut menumpangkan Emelda di kediaman keluarganya sejak Jumaat.

Dia juga turut membantu wanita itu untuk dibawa kepada pihak berkuasa bagi membantu slasatan k3s berkenaan.

“Semalam jumpa dia, dia menangls dan berharap dapat jumpa balik anaknya. Lama dia terplsah dengan anaknya. Kemudian kena der4 macam tu.

“Ibu mana yang sanggup tengok? Kita yang tiada pertalian d3rah pun tak sanggup tengok, macam orang tak ada hati pervt.

InsyaAllah kami akan bawa Emelda ke Ibu Pejabat P9lis (IPD) Kajang untuk rek0d keterangan. Saya difahamkan anaknya kini sedang menjalani pemerlksaan di h0spital. Sekarang Emelda tumpang rumah keluarga kami, sebab p0lis minta kami bantu dia. Kami bantu atas dasar kemanusiaan.

“Kita sebagai manusia tak ada kuasa mutlak untuk jatvhkan hukvman kepada sesiapa. Tapi apa yang pelaku buat kepada kanak-kanak itu memang tak patut. Dia perlu dibawa ke muka pengadilan untuk jadi pengajaran kepada semua,” ujarnya lagi.

Untuk rekod, k3s der4 kanak-kanak berusia empat tahun itu meraih perhatian ramai selepas beberapa video terseb4r di media sosi4l sejak pagi Jumaat.

Menurut Ketua P0lis Daerah Kajang, ACP Mohd Zaid Hassan, dua individu yang dikaitkan dalam k3s der3 itu sudah dit4han dan mngsa juga telah diselamatkan.

“Selepas menerima lap0ran berkenaan, P0lis Kajang pada 22 Julai 2022 jam 2.30 pagi telah bertindak menyelamatkan mngsa dan telah membuat tngkpan ke atas seorang perempuan Melayu dan seorang lelaki warganegara Singapura di sebuah rumah di taman perumahan Beranang, Selangor.

“Suspek berumur lingkungan 28 hingga 30-an. T4hanan rem4n dibenarkan selama tujuh hari sehingga 28 Julai 2022. Mngsa telah dibawa ke H0spital Kajang untuk rawatan, d0ktor mengesahkan mngsa mengal4mi keced3raan di beberapa bahagian bdan,” ujarnya dalam satu kenyataan pada Jumaat.

Mangsa merupakan kanak-kanak berusia anggaran empat tahun, merupakan anak kepada warganegara Indonesia yang mana kelahirannya tidak pernah didaftarkan dan tidak memiliki sebarang d0kumen pengenalan diri.

“Mangsa telah diserahkan kepada svspek untuk dijaga sejak April 2022 kerana ibu kandungnya tidak mampu menjaganya. Mngsa dikatakan dipvkul oleh pasangan tersebut menggunakan penyangkvt baju, kayv penyapv dan kadang-kadang dicvcuh dengan pemetlk apl,” ujarnya lagi.

K3s dislasat di bawah S3ksyen 31 (1)(a) Akt4 Kanak-Kanak 2001.

Sumber: Mstar

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*