“Macam lavtan..” 1/3 Paklstan Benar-benar Ditenggel4mi Banjlr, Ek0nomi Lvmpuh

Perubahan musim monsoon yang melanda di Paklstan bermula pada Jun lepas sehingga hari ini telah meragvt sekurang-kurangnya 1,136 mavt dan berjuta lagi kehilangan tempat tinggal. Bukan sahaja tempat tinggal, malah kawasan pertanian mereka turut terjej4s aklbat benc4na banjlr..

 

 

Penduduk tersebut merek0dkan bahawa penerimaan hujan kali ini adalah paling lebat yang pernah dial4mi oleh mereka. Menteri Iklim Paklstan, Sherry Rahman menyatakan kejadian ini adalah kejadian yang paling terbvruk dalam sejarah. Beliau mengakui krlsis yang berlaku adalah di luar jangkaan..

 

 

”Situasi sekarang seolah-olah satu lautan besar, tiada lagi kawasan dar4tan untuk kami alirkan air.”

 

 

”1/3 Paklstan kini benar-benar ditenggel4mi banjlr, ia melep4si semua sempadan dan kebiasaan yang kami jangka dan pernah lihat sebelum ini.”

 

 

Beralih kepada BBC, Mnteri Luar, Bilawal Bhutto-Zardari menyatakan satu pertiga daripada angka k0rban tersebut dipercayai melibatkan kanak-kanak. Beliau juga menjelaskan situasi sebenar ker0sakkan dan kemvsnahan aklbat benc4na banjlr masih lagi belum dikenalpasti secara keseluruhan..

 

 

Data rasmi setakat ini menganggarkan sekurang-kurangnya 33 juta orang penduduk Paklstan terjej4s. Beribu-ribu penduduk yang tinggal di kawasan pergunungan diarahkan segera untuk berpindah ke kawasan yang lebih selamat..

 

 

Namun dalam keadaan dan situasi yang mendesak, ramai yang masih menanti untuk diselamatkan. Angktan tentera di negara itu dikerah menyertai misi menyelamatkan mngsa bersama as3t-as3tnya seperti helik0pter..

 

Bagi mereka yang telah berjaya menyelamatkan diri, kini tepksa melupakan erti keselesaan dan berhlmpit di beberapa kem penempatan sementara yang dibuka oleh ker4jaan Paklstan..

 

 

Melalui video Twitter yang dikongikan, keadaan banjlr di negara tersebut amat menggervnkan. Terlihat sebuah bangunan diranapkan oleh banjlr dengan sekelip mata sahaja.

Mengikut rekod negara itu, Paklstan pernah dilanda banjir pada 2010 yang meragvt sekurang-kurangnya 2,000 ny4wa. Banjlr pada tahun tersebut dianggap masih yang terbvruk dalam sejarah negara setakat ini.

Sumber:yoynetwork

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*