Sudah tidak seperti dulu, ibu tunggaI seb@k lihat tum0r di wajah anak makin membesar

Dikala pemuda lain kini sedang keluar mencari rezeki dan membina kerjaya, namun buat Mohammad Hakimi Hakim Mohd Sukri, berusia 26 tahun, dia hanya mampu terIantar di katil ak!bat tum0r di bahagian kanan mukanya semakin membesar.

Sejak 13 tahun lalu, Hakimi yang mengh!dap tum0r dan Neur0fibr0mat0sis (sejenis peny4kit s@raf) selain mempunyai lebihan air di kepalanya, dikategorikan sebagai c4cat kekal.

Hidup Hakimi kini bergantung sepenuhnya kepada ibunya, Norma Mahmood, 62, yang sudah hampir 13 tahun tidak bekerja kerana perlu menjaga anaknya itu.

Hakimi hanya mampu terIantar

Menurut Norma, yang juga merupakan seorang ibu tunggal, sejak Hakimi masih bayi lelaki d0ktor meng3san terdapat biji kecil di bahagian kel0pak mata kanan.

Pend3ritaan Hakimi yang merupakan anak bongsu terus berlanjutan, pada usia tiga bulan mata kanan terus memb3ngkak sehingga biji matanya tersemb0l keluar, menyeb@bkan mata kanan terp4ksa dib3dah untuk dibuang kesemuanya.

 

Selepas daripada pemb3dahan itu, Hakimi sempat menjalani kehidupan normal seperti kanak-kanak lain, malah sempat bersekolah pada Tahun Satu.

Tum0r semakin membesar

Namun, bahagian kanan mukanya semakin membengkak dan pada Julai 2007, dia secara tiba-tiba hilang keseimbangan badan apabila tidak mampu berdiri dan hanya terl@ntar sepanjang masa.

“Melalui ujian Imbasan Pengimejan Resonans Magnetik (MRI) yang dil4kukan ke atas Hakimi di HUSM mendapati lebihan air di kepalanya turun ke bahagian tuIang belakang yang menyebabkannya terl4ntar dan tidak mampu menguruskan diri sendiri…”

Hakimi yang kini hanya mampu terl@ntar semakin mend3rita selepas, tumor di bahagian kanan muka Hakimi juga semakin membesar dan dianggarkan seberat lima kilogram (kg), namun Norma tidak pernah berput0s asa mer@wat anaknya.

“Selagi bernafas, mak cik tidak akan sesekali berput0s asa menjaga Hakimi yang terl4ntar biarpun mak cik sendiri menangg0ng d3rita masalah usuus dan perlu berulang ke h0spital untuk raw@tan susulan setiap tiga bulan sekali…”

Orang ramai yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan ke akaun Bank Islam bernombor 03-036-02-016074-4 atas nama Norma Mahmood atau boleh menghubunginya di talian 016-3385974.

Sumber : Harian Metro

Via OMM

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*