[VIDEO] Tetap Jaga Penuh Kasih Sayang Walaupun Ayah Dah Tak ‘Kenal’ Anak, Video Pemuda Ini Und@ng S3bak

Jika sebelum ini, peIumba basikal tr3k profesional Malaysia, Azizul Hasni Awang memuat naik posting mengenai ayahnya yang terIantar s4kit ak!bat str0k kecil sejak beberapa tahun yang lalu. Terbaru, adiknya iaitu Mohamad Asieff memuat naik satu video mesra bersama ayah tercinta sehingga viraI di media sosiaI.

Ini kisah syurgaku.

Masa Hari Ibu haritu aku diam je,sed!h dah lame tak merasa ada ibu. So Hari Bapa ni aku nak balas balik.Walaupun Ayoh dok pernoh kenal dan ingat anok bongsu ni ak!bat str0ke tapi aku tahu ayoh sentiasa sedor kehadiran aku. Enjoy my video dan semoga menjadi taul@dan kepada anda semua untuk menghargai Ayah ketika mereka masih ada.Selamat Hari Bapa Pok Awang. “Allahummaghfir lii wa liwaalidaiyya warhamhuma kama rabbayanii shaghiraa” Ya Allah,ampunilah aku dan kedua ibubapaku dan sayangilah keduanya sebagaimana mereka menyayangi aku ketika kecil.Aamin Ya Rabbal.

Menerusi temuramah bersama OHBULAN, Asieff memberitahu ayahnya sakit sejak 2017 dan sudah menjaga ayahnya sejak tiga tahun yang lalu. Ditanya bagaimana dia terdetik untuk menjaga ayah yang s4kit, pelajar Universiti Teknologi MARA Shah Alam (UiTM) itu memberitahu ayahnya banyak berk0rban dan tidak berkira masa, tenaga dan wang ringgit untuk mereka sembilan orang adik beradik. Jelasnya lagi, ayahnya langsung tidak pernah merung0t.

Bila ayah dah s4kit ni, saya rasa dah sampai masa kami pula adik beradik yang balas jasa ayah untuk jaga dari atas sampai bawah.

Mak ayah berhak dihargai.

Apabila dis0al mengenai perasaannya sebaik sahaja video bersama ayah tercinta menjadi viraI, Asieff memberitahu dia sangat terkej0t dan tidak menyangka ramai orang menyukai video tersebut.

Saya tengok ramai orang macam just upload story dengan ayah ucap Father’s Day dan kadang-kadang hanya post gambar. So, saya nak buat kelainan sikit dari orang lain. Jadi, saya buat video dengan ayah saya ni. Saya nak tunjuk dekat semua orang yang mak ayah kita juga berhak dihargai lebih daripada segalanya. Ada orang buat video dengan teman lelaki, teman wanita jadi, tak salah sekali sakala buat video dengan mak ayah.

Sebagai anak bongsu, Asieff turut berkongsi kenangan paling indah bersama ayah tercinta. Ujarnya, ayahnya seorang yang suka berjalan-jalan dan kenangan berjalan-jalan bersama semua ahli keluarga merupakan kenangan yang paling indah buatnya.

Setiap kali cuti, kami adik beradik akan berkumpul dan pusing satu Malaysia. Namun, sejak ayah s4kit ni kami dah kurang pergi bercuti. Masa yang terluang kami adik beradik akan pulang ke kampung dan menghabiskan masa dengan ayah sahaja.

Masih buat rawatan

Mengenai tahap kesihatan ayahnya, Asieff memberitahu ayahnya masih menjalni raw@tan rehab untuk kuatkan semula memori ingatan dan fizikal badan. Setiap dua minggu mereka akan membawanya ke H0spital Dungun. Ayahnya juga masih bergantung dengan sejenis ubaat yang dikenali sebagai warf4rin (ub4t cairkan d4rah).

Di akhir temuramah bersama OHBULAN, Asieff turut men!nggalkan beberapa pesanan khas buat semua anak-anak yang mempunyai ibu dan ayah yang mengh!dap peny4kit yang sama.

Pesanan saya untuk semua anak-anak, banyaklah bersabar dan jangan putus asa untuk jaga ibu ayah. Kalau dia marah janganlah lawan, jangan tinggi suara sebab dia marah bukan kehendak dia, sebab peny4kit ini kac@u memori ingatan. Pastikan segala keperluan mereka cukup. Jangan maIu nak mandikan mereka, jangan malu nak cuci naj!s mereka.

Bukan orang lain pun mereka ayah ibu kita juga. Satu lagi nasihat penting, tolong habiskan masa bersama mereka kerana mereka memerlukan perhatian anak-anak. Ayah saya masa s4kit ni, selalu sebut nama anak-anak. Oleh itu, baliklah kampung selalu.

Sumber: Mohamad Asieff

Via Ohbulan

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*