Pengangg0r Tert3kan Dipercayai Sebab MasaIah Keluarga Cuba Bnoh Diri, Did3nda RM3,000

Sabtu lepas, angg0ta Jabatan B0mba dan PenyeIamat Kuala Lumpur yang dibantu sepasukan p0lis telah berjaya menggagaIkan cubaan bn0h diri oleh seorang lelaki dari tingkat 5. Menurut Berita Harian, kej4dian itu berIaku di sebuah fIat dekat Cheras kira-kira jam 6.08 pagi di mana lelaki berusia 28 tahun itu dikatakan mengam0k sambil memegang satu objek senj4ta t@jam.

Komander Operasi Kanan, Penolong Penguasa L Logeswaran, berkata,

“Seramai 20 angg0ta dan pegawai dengan tiga jentera dari Balai B0mba dan Penyelamat Bandar Tun Razak dan Jalan Hang Tuah dikejarkan ke l0kasi kej4dian sebaik menerima maklumat.”

“Setibanya di Iokasi lelaki berusia 28 tahun itu sedang berada di koridor rumah sambil memegang senj4ta tajam. Pada masa sama pihak p0Iis kemudian meremp0h masuk ke dalam rumah dengan memec@hkan pintu rumah hadapan.”

Kejadian itu tular dan menurut Kosmo!, individu itu diIap0rkan telah did3nda sebanyak RM3,000 oleh Mahkmah Maj!stret, semalam. Shahfirul Hakim Shahidan mengaku bersalah atas pertud0han yang dibacakan kepadanya dan mahkmah turut memerintahkan dia dip3njara selama 3 bulan jika gagal membayar jumlah d3nda itu.

Mengikut pertud0han, Shafirul yang juga seorang pengangg0r didkwa meIakukan suatu perbu@tan iaitu cuba terj0n dari bangunan melalui pagar balkoni rumah yang cendervng ke atas berIakunya perbu@tan membun0h diri.

Pertud0han dikemukakan mengikut S3ksyen 309 Kanvn Kes3ksaan yang memperuntokkan huk0man penj4ra maksimum setahun atau d3nda atau kedua-duanya jika s@bit kesaIahan.

Shafirul juga dikatakan memohon agar dikenakan d3nda yang ringan dengan alasan dia kini tidak mempunyai pekerjaan dan sedang mengangg0r.

Namun, Timbalan Pendkwa Raya Nurilya Ellyna Nor Azmal memohon mahkmah mengenakan hukuman setimpal kerana perbuatan tertud0h yang cuba membun0h diri itu telah menyusahkan banyak pihak semasa kej4dian.

Shafirul dikatakan bert!ndak sedemikian dipercayai kerana tek@nan perasaan disebabkan masalah keluarga. Sebelum pihak b0mba dihubungi, orang awam dikatakan cuba menenangkannya yang menjer!t-jer!t di dalam rumah sebelum berIari ke balkoni.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM