4 Lembaga Pengarah & Pengurus Kilang Buang Sisa T0ksik Ke Sungai Gong Mengaku Tak BersaIah!

Empat lembaga pengarah dan seorang pengurus kilang mengaku tidak bersaIah di Mahkmah S3syen Selayang hari ini atas pertud0han melepas dan melupuskan bahan buangan mengandungi bahan berb@haya ke Sungai Gong, Rawang, lapor Harian Metro.

4 lembaga pengrah yang juga adik beradik iaitu Yip Kok Wai, 53; Yip Kok Mun, 58; Yip Kok Kuin, 70 dan Yip Kok Wong, 60; serta pengurus bengkel tersebut Ho Voon Leong, 59, mengaku tidak bersaIah atas dua pertud0han yang dibacakan terhadap mereka di hadapan Hakim Syafeera Mohd Said.

Bagi pertud0han pertama: 

  • Kesemua mereka didkwa melakukan khi4nat dengan menyebabkan bahan buangan yang mengandungi bahan berbah4ya daripada bengkel Yip Chee Seng & Sons Sdn Bhd dilupuskan ke dalam alur air yang akan mengalir ke dalam Sungai Gong dengan mengetahui bahawa ia akan menyebabkan susut bekalan air bagi minuman manusia.
  • Kelima-lima mereka melakukan perbu4tan tersebut di premis berkenaan di Kampung Sg Dua, Rawang pada 2 dan 3 September lalu mengikut S3ksyen 430 Kanun Kes3ksaan yang peruntukkan huk0man penj4ra 5 hingga 30 tahun dengan d3nda, atau kedua-duanya jika sab!t kesaIahan.

Pertud0han kedua: 

  • Mereka dengan niat bersama ditud0h telah melepaskan bahan buangan mengandungi bahan berbah4ya dari bengkel sama ke dalam alur air yang akan mengalir ke sungai sama tanpa Iesen, di tempat dan masa sama.
  • Mereka didkwa mengikut S3ksyen 25(1) @kta Kualiti Alam Sekeliling 1974 yang memperuntukkan huk0man d3nda RM100,000 atau penj4ra hingga lima tahun atau kedua-duanya, jika sab!t kesalahan.

Selepas mendengar hujahan pendkwaan dan peguam, mahkmah tidak benarkan kelima-lima lelaki terbab!t dibeb@skan dengan ikat jamin sementara menunggu sebutan k3s pada 27 Oktober.

Pada 5 September lepas, pihak p0lis telah men@han 4 orang lelaki yang juga ahli lembaga pengarah sebuah kilang yang disy4ki terbab!t dalam kejadian penc3maran air di kawasan perindustrian Sungai Gong, Rawang.

Ak!bat daripada penc3maran minyak daripada kilang tersebut pada 3 September lalu, empat Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Selangor Fasa 1, 2, 3 dan Rantau Panjang dihenti tugas, menyebabkan 1,292 kawasan di tujuh wilayah sekitar Lembah Klang mengaIami gngguan bekalan air tidak berjadual.

Uish kita tunggu dan lihat apa yang akan berlaku lepas ni… 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM