Pel0k Islam lepas mak ayah men!nggaI, remaja Cina ditaja belajar di tahfiz

Pemerg!an kedua ibu bapa ak!bat kemal@ngan jalan raya pada Mac lalu membuatkan seorang remaja, Mohd Haikal Chu seolah-olah hiIang arah tujuan.

Menurut laporan Harian Metro, remaja berusia 16 tahun itu hidup berdikari selepas kehilangan orang tuanya sehingga seorang rakan mengajak untuk tinggal bersama di Sabak Bernam, Selangor..

Sejak itu, Mohd Haikal atau nama asalnya Chu Kok Yoong nekad mempelajari agama Islam bagi mengisi kekosongan di hati serta mengubati kerinduan terhadap ibu bapanya.

Selepas mengambil keputusan untuk memel0k agama Islam bulan lalu, remaja berasal dari Ulu Beranang, Negeri Sembilan itu berhasrat ingin menjadi pendakwah seperti Ustaz Ebit Lew.

Kini, anak tunggal itu bersyukur apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Air Tawar iaitu Rizam Ismail yang prihatin telah mendaftar Mohd Haikal di sebuah pusat tahfiz di Sab@k Bernam.

Ini kerana dia tidak bersekolah sebelum ini kerana membantu kedua ibu ibunya mencari rezeki dengan mengutip besi bur0k.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.Alhamdulillah, dengan izin Allah, hari ini saya mendaftarkan Adik Muhammad Haikal…

Posted by Rizam Ismail on Monday, 28 September 2020

“Sama-sama kita doakan semoga adik Mohd Haikal agar menjadi insan yang berguna kepada bangsa dan agama,” tulis Rizam di laman Facebook miliknya.

Sumber : Harian Metro (Amirul Aiman Hamsuddin) , Rizam Ismail

Via OMM

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*