Ada kemungkinan boleh berIaku

PenganaIisis P0Iitik Universiti Utara Malaysia (UUM) Prof Dr Ahmad Marthada Mohamed berkata, jika berIaku darur@t p0litik di nagara ini, kuasa akan diberikan kepada Yang di-Pertuan Ag0ng Al Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al Mustaffa Billah Shah untuk mengambil alih pent4dbiran ker@jaan

Menerusi Harian Metro, baginda bakal mendapatkan nasihat daripada Perdana Mnteri sama ada Kab!net sedia ada dikekalkan, ditukar atau peIantikan baharu dan keputusan berada di tangan Seri Paduka.

Ada kemungkinan boleh berIaku

Tambahnya lagi, perkara ini boleh berIaku lebih-lebih lagi dalam keadaan ker@jaan mungkin meram@lkan kesvkaran untuk dapatkan keluIusan beIanjawan yang dibent@ngkan di parIimen pada 6 November ini.

“Ia akan beri kes@n kepada kestabilan ker@jaan kerana ker@jaan dikatakan ada 113 undi. Kalau ada dua atau tiga orang ahli parIimen yang tidak sok0ng, maka bajet tidak dapat diluIuskan.Jika itu berIaku, ia akan menimb0lkan suasana yang tidak stabiI bahawa ker@jaan tak dapat sokongan maj0riti.”

Katanya lagu, darur@t di negara akan berIaku dalam 3 jenis asp3k iaituu:

  • Keselamatan dan keam@nan awam,
  • Ketnteraman awam
  • Kesejahteraan ekon0mi.

Jika ada eIemen yang mendatangkan kemudar@tan kepada asp3k ini, darur4t mungkin akan berIaku.

“Kab!net boleh mengesy0rkan saja manakala prokl@masi darur4t akan dibuat Seri Paduka mengikut Perkara 150 PerIembagaan Persekutuan.” katanya.

Menurutnya lagi, pers3psi yang yang kon0nnya darur4t ini akan menyeb@bkan pentadbiran semua diambil alih tntera itu tidak munas@bah kerana j3ntera ker@jaan akan berjalan seperti biasa.

“Kita bukannya ada lsu keselamatan dan ekon0mi, ia cuma lsu p0litik. Jadi pentadbiran akan berjalan seperti biasa dengan diketuai Seri Paduka yang mendapat nasihat daripada Kab!net.”

Sidang parIimen masih boleh berjalan seperti biasa, malah belanjawan juga boleh diteruskan. Atau yang kedua, Seri Paduka boleh menangg0hkan sidang parIimen, namun perlu ada mekan!sme lain untuk meluIuskan beIanjawan negara.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM