TlUPAN ‘Debu Berac0n’ Dari China, Korea Utara Arah Penduduk Tidak Keluar Rumah

Korea Utara dilap0r telah memberi am@ran kepada penduduknya agar berw@spada dengan kedatangan t!upan angin yang membawa bersama ‘debu kuning’ dari China.

BBC melap0rkan, pihak pemerintah mendkwa debu bermusim itu membawa bersama C0VID-19 justeru orang ramai dilar@ng keluar daripada kediaman masing-masing. Malah selepas peringatan itu dikeluarkan, jalan-jalan utama di sekitar Pyongyang dilihat sepi berbanding kebiasaan.

Rabu lalu, Korean Central Television menyiarkan lap0ran cuaca yang memberi am@ran mengenai kedatangan ‘debu kuning’ — merujuk kepada ribut debu bermusim dari kawasan gurun Mong0lia dan China yang bertiup ke arah Korea Utara dan Selatan.

Ia kebiasaannya telah bercampur dengan debu berac0n selama bertahun-tahun sehingga menimbuIkan keb!mbangan berhubung kes@nnya terhadap kesihatan manusia.

Pering@tan mengenai bah4ya ‘debu kuning’ ini juga turut dikongsikan Kedutaan Russia di Py0ngyang menerusi laman Facebook mereka.

Py0ngyang mendkwa aIasan negara itu mengaitkan rib0t debu itu dengan C0VID-19 adalah kerana v1rus tersebut tersebar melalui udara.

Sebelum ini pem!mpin tertingginya, Kim Jong-un berulang kali memberi gambaran bahawa negaranya beb@s dari sebarang k3s penuIaran C0VID-19.

Namun keb!mbangan ketara dapat dilihat berdasarkan beberapa pertemuan J0ng-un bersama peringkat tertinggi untuk memastikan kawalan di seluruh Korea Utara sentiasa diperket@tkan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM