‘Saya dah agak ada orang masuk rumah,- Remaja m4ut dibun0h per0mpak di depan mata ibunya.

Seorang remaja perempuan ditemui m4ti dalam kej4dian samvn di kediamannya di Kampung Lubok Batu, Telemong, kira-kira jam 2.30 petang Ahad, 1 November 2020.

Mngsa, Siti Nur Surya, 19, ditemui m4ti tert!arap di ruang tamu oleh adiknya, Siti Nur Syuhada Ismail, 15, yang baru sahaja pulang dari sekolah, dipercayai dibn0h.

Adik mngsa kemudian segera menghubungi abangnya, Mohd Zaid Azroi, 28, yang ketika itu sedang bekerja di Kampung Bukit Payong.

“Adik dib*n0h dengan kej4m dan terdapat beberapa kesan tik4man yang dipercayai menggunakan senj@ta taj4m, di beberapa bahagian b@dan termasuk put0s pergeIangan tangan kiri.

“Ketika kej4dian, hanya ibu sahaja yang ada di rumah. Ibu yang terl@ntar sak!t hanya mampu melihat kerana dia mengh!dapi knser 0tak,” katanya.

Ketua Jabatan Sias@tan Jen4yah (JSJ) Terengganu, Asisten Komisioner Mohd Marzhuki Mohd Mokhtar mengesahkan kej4dian itu dan sias@tan sedang dijalankan.

Mohd Marzhuki percaya, kej4dian itu didaIangi oleh seorang individu dan pihaknya mendapati kej4dian itu berIaku pada jam 9 pagi dan barangan yang hiIang membab!tkan wang tunai.

Sementara itu, Siti Nur Syuhada berkata, dia pada awalnya meny4ngka kakaknya terkena renj@tan elektrik sebelum menyedari mngsa sudah tidak berny@wa.

“Saya ingat kakak kena kar@n, saya terus telefon ayah,” katanya.

Sebelum pulang ke rumah, Siti Nur Syuhada menjelaskan, mngsa sepatutnya datang menjemput dia pulang dari sekolah. Ketiadaan kakaknya pada tengah hari itu membuatkan dia terus menghubungi telefon bimbit mngsa beberapa kali, tetapi panggilan tidak dijawab dan dia mula mengesy4ki ada sesuatu yang tidak kena.

“Rutin kakak menjemput saya pulang dari sekolah. Tetapi selepas mendapati kakak tidak ada di perkarangan sekolah, saya berasa hairan dan menghubunginya beberapa kali. Saya syak sesuatu berIaku selepas kakak tidak menjawab panggilan telefon dan segera berlari pulang ke rumah yang terletak lebih kurang satu kilometer.

“Sebaik tiba di perkarangan rumah, saya lihat pintu terbuka dan segera masuk sebelum melihat kakak tert!arap di depan televisyen di ruang tamu dengan pergelangan tangan kirinya put0s. Saya segera menghubungi bapa, Ismail Muda, 58, memberitahu kakak kena kar@n, pergelangan tangan kiri put0s,” katanya.

Sementara itu, Ismail sudah menjangka anak perempuannya itu dib*n0h sebaik saja dimaklumkan oleh Siti Nur Syuhada. Ketika dihubungi anaknya itu, dia sedang bekerja di Kampung Banggol Katong, Bukit Payong, kira-kira lima kilometer dari rumah.

“Saya sudah agak ada orang masuk rumah dan b*n0h anak saya. Saya agak kejadian ini berIaku sebaik anak lelaki saya keluar rumah untuk kembali ke tempat kerja kira-kira jam 8.30 pagi,” katanya.

Menurut Ismail, dia menganggarkan kejadian itu berIaku sebelum jam 10 pagi. Ini berikutan bubur nasi yang dibeli anaknya tidak terus!k dan lampin pakai buang basah (isterinya), bermakna belum ditukar.

Anak lelakinya, Mohd Zaid Azroi, pada kebiasaannya akan pulang ke rumah menghantar bubur nasi pada jam 8 pagi dan keluar semula ke tempat kerja setelah selesai bersarapan.

Ismail percaya, Siti Nur Surya bergel0t dengan per0mpak sebelum dib*n0h di depan isterinya yang terIantar di katil hanya mampu melihat kej4dian itu.

Wang perbelanjaan harian sebanyak RM400 dan wang milik mngsa RM2,000 serta dua telefon bimbitnya yang disimpan dalam beg tangan, hiIang. Wang RM2,000 itu adalah wang yang dikumpul setelah diberi oleh bapanya RM100 setiap sebulan sebagai saguhati menjaga ibunya yang terIantar.

Ismail tidak mengetahui siapa yang melakukan kej4dian itu sehingga merag0t ny4wa anaknya dan berserah kepada pihak p0lis untuk meIakukan sias@tan.

Sumber: Harian Metro

Via TR

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia