“Pakai pakaian biasa untuk mudah ‘ser@ng hendap'” – P0lis Kini ‘Meny@mar’

Mungkin bagi sesetengah orang, SOP C0VID 19 yang ditetapkan ker@jaan ini dianggap perkara ringan dan ada juga yang ambil mudah untuk tidak mematuhi SOP terutamanya bila di kedai makan.

Tapi korang jangan ‘main-main’ sebab p0lis sekarang sudah semakin ‘bijak’ dalam mengesan orang awam yang tidak patuh SOP apabila mereka muncul berpakaian preman di l0kasi awam atau di mana-mana saja tanpa korang ketahui. AIamak! 

Menerusi satu video yang viral di Facebook, tanpa membunyikan siren, sekumpulan lelaki telah dit3rjah p0lis secara tiba-tiba dan dikenakan k0mpaun apabila dilihat sambil lewa dalam mengikuti SOP C0VID 19 di sebuah kedai makan. 

Kej4dian yang dikatakan berIaku di Bandar Puteri, Puchong ini berIaku selepas empat lelaki tersebut dilihat sedang menjamu selera diambil tind4kan oleh dua orang p0lis selepas tidak mematuhi SOP (empat orang satu meja) dan tidak memakai pelitup muka.

Menurut Harian Metro, angg0ta p0lis di Selangor memilih untuk memakai pakaian biasa kerana ia memudahkan 0perasi ‘ser@ng hendap’ terhadap individu yang deg!l dan lngkar arahan SOP di l0kasi awam. 

Ketua P0lis Selangor, Datuk Noor Azam Jamaludin ketika dihubungi berkata, P0lis Selangor kini mempunyai pasukan pematuhan yang membuat pemantauan di peringkat Ibu Pejabat K0ntinjen (IPK) Selangor dan juga di peringkat Ibu Pej@bat Daerah (lPD) negeri tersebut.

“Pasukan ini membuat pemer!ksaan mengej0t ke atas premis-premis di Selangor, jadi mereka yang didapati lngkar pada SOP Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) akan diambil tind4kan.

“Pasvkan ini ditubuhkan sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan pada Mac lalu sehinggalah ke hari ini,” katanya lagi.

Katanya lagi, pasukan ini tidak semestinya berpakaian berunif0rm tetapi perlu memperkenalkan diri dan menunjukkan k@d kuasa semasa mengambil tind4kan ke atas orang yang mel4nggar SOP.

Haa jaga-jaga, jangan ingat tak ada p0lis korang boleh terlepas…. 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM