“PlNJAM CETl haram dan sor0k bas” – Pengusaha Bas Terp4ksa TlPU Positif C0vid-19 Untuk Tangguh Bayaran Hut@ng

Umumnya, PKPB telah membataskan kita daripada merentas negeri dan sekaligus ia telah memberi satu lmpak besar kepada 1,200 pengusaha bas sekarang.

Difahamkan, mereka kini bukan sahaja berdepan dengan gulung tikar, hidup mereka juga tert3kan kerana mennggung hut4ng keseluruhan berjumlah RM3 bilion. Menurut Harian Metro.

Setiap hari kami terp@ksa men!pu syarikat kredit, beri macam-macam alasan termasuk dijngkiti C0vid-19 dan mendapatkan rawatan di Hspital Sungai Buloh.”

Presden Pertubuhan Gemilang Agnsi Pelancongan dan Pengusaha Bas Malaysia, Abdul Aziz Ismail Ghani berkata, mereka kini mereka sudah tidak mempunyai pendapatan selepas tidak dibenarkan ber0perasi ak!bat penularan pandemik itu.

Mereka kerap dihubungi syarikat kredit untuk membayar bayaran bulanan, disebabkan tiada pendapatan, Abdul Aziz adakalanya terpksa men!pu yang dirinya dijngkiti positif C0vid-19.

“Tetapi itu hanya bertahan beberapa hari, selepas itu kami dihubungi lagi dan dip4ksa membuat bayaran bulanan. Macam mana kami nak bayar, sedangkan kami tiada pendapatan”

Terp@ksa sor0k bas

Katanya lagi, ramai pengusaha menyembunyikan bas mereka bagi mengeIak ditarik kerana b!mbang ada yang sampai membayangkan nak bak@r kenderaan itu.

Ini kerana setiap pengusaha bas tnggung hut4ng dari RM 50,000 hingga RM 100,000 sejak C0vid-19 meIanda.

“Kami tidak tahu ke mana lagi hendak meng@du. Setakat ini, ramai juga yang sudah jat0h sak!t dan ada yang men!nggal dunia kerana tert3kan dan tidak tah4n mennggung tek@nan hut4ng. Sebelum ini, kami mer@yu supaya syarikat kredit juga memberikan kelonggaran dari segi penangguhan bayaran tetapi setakat ini hampa.”

Abdul Aziz semalam telah mengadakan perjumpaan bersama Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan dengan harap agar ada mekanisme bagi membolehkan pengusaha bas dapat tangguhkan bayaran mereka.

“Kami tidak mahu m4ti dalam keadaan memikirkan hutang. Apa yang kami harapkan, ada mekanisme bagi membolehkan kami menjadualkan semula bayaran atau menangguhkan bayaran sehingga dapat ber0perasi semula,”

Tambah Abdul Aziz, ketika ini 6,800 buah bas yang tersadai kerana tidak dapat bergerak seperti biasa dan jumlah tanggungan itu tidak termasuk k0s penyelenggaraan.

Ada yang tunggu masa ‘dikej@r’ CETl har@m

Lebih menyed!hkan lagi, ramai pengusaha kini menunggu masa untuk dikej@r ceti haram kerana membuat pinj4man ak!bat keadaan yang terlalu mend3sak.

“Dengan jumlah hut@ng yang besar, kami tidak lagi mampu men4nggung beb@n ini. Saya bagi pihak industri, merayu ker@jaan melakukan sesuatu.” 

Sementara itu, Nadzim berkata, PPIM menggesa ker@jaan tampil dengan kaedah tertentu bagi membantu pengusaha bas di seluruh negara.

“Saya mendengar keluhan mereka, ada yang tidak t@han sampai nak bak@r bas sendiri. Itu belum lagi kita cakap soal pinj4m CETl haram dan sor0k bas. Sebelum ini, kita dengar orang sor0k kereta, sekarang bas. Mungkin treler pula selepas ini. Ker@jaan perlu bantu segera.”

Katanya, ia kerana pengusaha bas bukan saja berdepan saat paling krit!kal, ia mend0rong sebahagian daripada mereka mengambil tind4kan di luar kawalan.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber LM