Upah orang lain RM80 untuk proses & jual ket0m, lebih 10 angg0ta poIis dit@han

Jabatan lntegriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman mengesan pengIibatan angg0ta poIis dalam kegi@tan memproses dan menjual air ket0m, kata Pengarahnya Datuk Zamri Yahya.

Beliau berkata, keg!atan itu dikesan apabila terdapat angg0ta P0lis Diraja Malaysia (PDRM) menyaIahguna berek kediaman yang dijadikan tempat memproses dan menjual air ket0m.

“Kej4dian ini amat memb!mbangkan kerana pemb@bitan angg0ta p0lis dalam keg!atan berkenaan tidak pernah berIaku dan tidak pernah dikesan sebelum ini.

“Jika dahulu terdapat lap0ran pengambilan ket0m dalam kalangan angg0ta namun kini beralih kepada keg!atan menjual dan memproses dengan mereka turut mengupah orang lain dengan bayaran sekitar RM80 sehari untuk menjualnya,” katanya kepada Bernama.

Menurut beliau, beberapa siri tangk@pan dibuat terhadap lebih 10 angg0ta p0lis disy@ki terb@bit dengan aktiviti memproses dan menjual air ket0m menerusi beberapa serbu@n hasil ris!kan lanjut, baru-baru ini.

“Anggota berpangkat Sarjan dan ke bawah itu dit@han di dua l0kasi di sini dan di berek P0lis Briged Utara Pasukan Gerakan Am (PGA) Ulu Kinta, Perak yang dijadikan tempat memproses air ket0m berkenaan.

“Mereka mencari pelanggan dan menjualnya untuk mendapat duit sampingan biarpun menerima gaji bulanan menjalankan tugas hakiki p0lis,” katanya.

Pada masa sama, Zamri memaklumkan tangk@pan lain turut dibuat terhadap angg0ta p0lis kerana pengIibatan menyaIahguna kereta per0nda (MPV) p0lis bagi tujuan menyeIudup ket0m ke Thailand.

“Susulan itu, p0lis giat mengadakan sias@tan untuk mengenal pasti sejauh mana pengIibatan mereka dalam permasaIahan ini. Ini berjaya ditemui tidak termasuk yang belum dib0ngkarkan,” katanya.

Menurut Zamri, kesemua angg0ta terb@bit berdepan tind4kan digant0ng tugas atau ditamatkan perkhidmatan jika didapati bersaIah.

Sumber: Bernama

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia