“Takde pun orang minta maaf” – Mngsa HiIang Kaki Sebab Elak Ianggar Lubang Kongsi Cerita Lepas ‘KemaIangan KJ’

Macam yang korang semua tahu, baru-baru ini Mnteri Sains Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin telah terlibat dalam kemaIangan selepas terIanggar Iubang di atas jalan raya semasa menaiki basikal di Jalan Kampung Sri Cheeding, Banting.

Menerusi ciapan di Twitter, JKR Kuala Langat telah mengeluarkan permohonan maaf serta turut mengatakan tind4kan segera akan diambil oleh pihaknya.

Mal4ngnya, KJ bukanlah orang pertama terIibat dalam kemaIangan seperti ini, menurut kajian dari universiti tempatan, 11.25% kemaIangan jalan raya yang telah merag0t ny4wa rkyat Malaysia adalah berpvnca dari keadaan jalan raya yang ter0k. Keseluruhannya, 15.4% m4ti ak!bat jalan raya berlubang.

Kaki kiri kena pot0ng lepas cuba elak jalan berIubang.

 

Bagi Muhammad Azizi Abdul Manab, kej4dian yang men!mpa dirinya masih segar dalam ingatan walaupun dah lapan tahun berlalu.

Pada tahun 2012, kaki kiri Azizi telah dipot0ng dua hari selepas dia diIanggar oleh sebuah kereta gara-gara cuba elak dari mel4nggar jalan berlubang di Jalan Pantai Dalam di Lembah Pantai, Kuala Lumpur.

Ketika kej4dian, Azizi sedang menunggang motosikal bersama rakannya. Namun, tak seperti KJ, tak ada orang yang datang memohon maaf mahu pun bantu lelaki ini untuk bina semula hidupnya.

Sebulan lepas kemaIangan, barulah pekerja DBKL datang untuk tutup lubang. Sampai sekarang, orang yang terlibat dalam lnsiden ini tak ada pun yang datang minta maaf kepada saya.”

Pun begitu, Azizi menegaskan yang dia tidak menent4ng permohonan maaf JKR terhadap KJ, namun kec3wa dengan sikap tak peduIi yang ditunjukkan kepada rkyat biasa.

Sepatutnya, mereka patut bertanggungjawab dan beri perhatian yang sepatutnya tapi selalunya mngsa macam kami dibiarkan dan tak dibela.”

Namun kemaIangan yang men!mpa dirinya itu telah mendorong Azizi dan kawan-kawannya untuk cuba menutup lubang-lubang jalan raya di sekitar Kuala Lumpur kerana tak mahu pengguna yang lain men!mpa nasib yang sama seperti dirinya.

“Ini adalah tanggungjawab mereka untuk pastikan jalan raya selamat untuk digunakan.”

 

Bagi Mohamad Hapis Md Rasol pula, jalan raya berlubang di KM34 Lebuhraya Pasir Gudang, Johor telah membun0h kakaknya Nurul Ain, hanya minggu lepas.

Arw4h ketika itu memb0nceng di atas motosikal bersama rakannya ketika mereka mel4nggar Iubang di jalan tersebut.

Hapis berkata, tak ada orang pun yang datang minta maaf pada keluarganya.

Ianya adil untuk mereka (JKR) minta maaf kerana ini adalah tanggungjawab mereka untuk pastikan jalan raya selamat untuk digunakan.

Bila kemaIangan seperti ini berlaku, mereka sepatutnya jadi orang pertama yang minta maaf dan membantu mngsa-mngsa.”

Sumber: FMT

Via LM

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia.