R0h Kotak Dybbuk Sebenarnya Tak Wujud, Satu Malaysia Kena TlPU?

Baru-baru ini, kec0h apabila seorang Youtuber Malaysia mendkwa dirinya telah dig4nggu oleh r0h setelah membuka kotak Dybbuk. Menurutnya di dalam satu video, kotak msteri itu dibeli menerusi laman jual beli dalam talian eBay..

Dkwaan itu diperkuatkan lagi dengan beberapa kej4dian aneh yang sempat dirakam dalam video yang dimuat naik di Youtube. Malah, ramai juga yang melihat perubahan ketara diri Youtuber tersebut, seolah-olah tidak terurus dan semakin kurus.

Bukan sahaja di Malaysia, beberapa individu dari luar negara juga pernah membuat pended4han tentang msteri kotak Dybbuk ini.

Channel MindSeed TV pernah memuat naik sebuah video unb0xing kotak Dybbuk pada tiga tahun lalu. Dalam video tersebut, dia telah dignggu dan beberapa kej4dian aneh berIaku seperti jam dinding yang tiba-tiba sahaja terjat0h.

Persoalannya di sini, sejauh manakah kebenaran msteri kotak Dybbuk ini?

Sejarah kotak Dybbuk

Kegunaan asal kotak Dybbuk sebenarnya adalah untuk menyimpan minuman w@in. Dybbuk pula adalah gelaran untuk r0h jah4t yang dipercayai mampu untuk meras0k mana-mana makhl0k hidup.

Kotak dybbuk mula popular dan mendapat perhatian ramai apabila Kevin Mannis, penulis filem The Posessi0n menjual kotak ini di laman jual beli dalam talian eBay. Untuk rekod, filem ini diinspirasikan oleh kisah ser@m yang direka sendiri oleh Kevin Mannis.

Pada masa itu, Mannis mend4kwa dia membeli kotak Dybbuk ini di sebuah jualan lelong pada tahun 2003. Menurutnya, kotak tersebut adalah milik seorang mngsa Hol0caust di P0land yang bernama Havelah.

Menurut cucu HaveIah yang ditemui oleh Mannis, Havelah membeli kotak ini sebelum meIarikan diri ke Amerika Syarikat dari Sepanyol.

Pada mulanya, Mannis menawarkan kotak tersebut kepada cucu Havelah namun pelawaannya dit0lak. Menurut cucunya, selama ini kotak tersebut telah disimpan di dalam bilik menjahit neneknya dan tidak pernah disentuh kerana mengandungi r0h jah4t dybbuk.

Kisah yang direka?

Pada hujung tahun 2015, Kevin Mannis pernah mended@hkan kepada umum bahawa kisah kotak Dybbuk yang diceritakan olehnya pada beberapa tahun lalu adalah rekaan semata-mata. Tujuannya adalah untuk menguatkan lagi penulisan jalan ceritanya.

Melihatkan semakin ramai yang mempercayai kisah rekaannya, Mannis pernah menawarkan 100,000 USD kepada mana-mana individu yang dapat membuktikan kewujudan r0h j4hat dalam kotak Dybbuk.

Malah, Mannis juga menawarkan untuk membuat tatt0 di dahinya dengan menulis nama mereka yang berjaya. Di akhir penjelasan tersebut, Mannis meminta orang ramai agar tidak menggunakan kisah rekaannya untuk tujuan peribadi.

ArtikeI ini bukanlah bertujuan untuk menyangkaI dkwaan Youtuber tempatan yang dig@nggu oleh r0h kotak Dybbuk, namun hanya untuk menjelaskan kepada umum bahawa kisah asal kotak Dybbuk sebenarnya hanyalah rekaan semata-mata.

Sumber: LiveSciFi

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia