BERKECAl harapan ibu, Asaari ditemui Iemas

Pasir Puteh: Penantian ibu kepada mngsa bot kar@m yang hiIang berakhir apabila m4yat anaknya ditemui petang hari ini.

Hurani Awang, 73, dilihat menang!s sebaik m@yat Asaari Leh, 46, tiba di jeti Ag3nsi Pengkuatkuasaan Maritim Malaysia (APMM Tok Bali di sini, pada 10 malam.

Dia terp@ksa dipapah ahli keluarga untuk ke kereta untuk ke h0spital bagi pengec@man ldentiti mngsa.

Kakak tiri mngsa, Rohana Mohd, 52 berkata, sejak kehiIangan Asaari, ibu mereka setia menanti berita adiknya di jeti APMM.

Menurutnya, ibunya menaruh harapan agar Asaari ditemui selamat kerana arw4h seorang yang handal berenang dan sudah biasa turun ke laut sejak usia 15 tahun.

“Namun, sebaliknya apabila kami dapat berita may4tnya ditemui pada 6.40 petang tadi.

“Kami dapat sahkan m@yat itu (Asaari) kerana ada ahli keluarga di sana (Pulau Perhentian) yang sudah melihat m4yat adik,” katanya ketika ditemui di jeti APMM.

Rohana berkata, mngsa tinggal bersama ibunya di Gong Keding, Sungai Petai dan hubungan mereka memang rapat.

“Kami ucapkan terima kasih kepada semua angg0ta bertugas yang mencari mngsa dan orang awam yang menemui m4yatnya,” katanya.

M4yat Asaari dibawa oleh Kapal Maritim (KM) Tok Bali sebelum diserahkan kepada bot Penyelamat 7 untuk dibawa ke jeti APMM dan dihantar ke H0spital Besut oleh pihak polis bagi proses bed4h sias@t.

Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Kelantan Kepten Muhd Nur Syam Asmawie Yaacob berkata, m4yat nelayan itu ditemui kira-kira 8.3 batu nautika dari lokasi botnya dilaporkan kar@m.

Menurutnya, m4yat mngsa ditemui dalam keadaan terapung pada 5.30 petang.

“Sebaik menerima berita penemuan m4yat berkenaan yang disy@ki berkaitan dengan kehiIangan seorang mngsa bot kar@m pada 31 Disember lalu, KM Tok Bali diarahkan ke jeti Pulau Perhentian untuk bawa pulang jen4zah ke Kelantan.

“Kita mengambil masa dua jam untuk tiba di jeti APMM kerana berdepan cuaca menc@bar dan ombak besar,” katanya.

Beliau berkata, APMM bersama beberapa ag3nsi lain termasuk P0lis Diraja Malaysia (PDRM), Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Jabatan Taman Laut Negara dan lain- lain angg0ta mencari dan menyelamat (SAR) menggerakkan enam aset laut dan tiga aset udara bagi mencari mngsa.

Katanya, SAR membabitkan 93 pegawai dan angg0ta dengan 0perasi pencarian seluas 3,397 batu nautika bagi empat hari 0perasi.

“Kami nasihatkan kepada komuniti maritim dan nelayan memberikan maklumat seperti lokasi dan berapa tempoh masa jika mereka turun ke laut kerana cuaca ketika ini agak berb4haya untuk aktiviti laut.

“Maklumat ini penting supaya jika berlaku kecem4san atau perkara tidak diingini seperti kejadian bot kar@m ini, pihak penyelamat dapat membuat tind4kan lebih pantas bagi usaha menyelamat, namun jika boleh elakkan seketika aktiviti di laut buat masa ini,” katanya.

Khamis lalu, empat nelayan selamat, manakala seorang dilap0rkan hiIang apabila bot yang dinaiki kar@m ketika mereka sedang menngkap ikan di perairan Pulau Perhentian.

Mngsa yang terselamat adalah tekong bot, Tuan Azhar Tengku Long, 47, dan anaknya, Tuan Azrizal, 19, dan awak-awak, Norizan Yusof, 45, serta Mohd Azri Mojd Rasdi, 28.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! Media Asia

Sumber Hmetro