Adik reda pvtus jari, jadikan ia iktibar’

Rantau Panjang: “Ketika kej4dian, saya di dalam rumah sebelum berl4ri keluar apabila mendengar buny1 m3rcun yang menyeb4bkan jari adik saya h4ncur,” kata Khairul Azwan Che Ghani, 25.

Dia adalah abang kepada Aiman Hakim Che Ghani, 19, yang pvtus jari telunjuk tangan kanan ak1bat bermain ‘m3rcun bola’ seorang diri di hadapan rumahnya di Kampung Banggol Kulim, di sini, 8.30 malam, Sabtu lalu.

Khairul Azwan berkata, mereka sekeluarga menyed4ri kej4dian itu selepas tangan Aiman berd4rah dengan b4nyak, selain mendengar kelvhan r4sa s4kit.

“Aiman kemudian dibawa ke kl1nik berdekatan sebelum dibawa ke H0spital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) kerana keced3raan tangan yang agak kr1tikal.

“Sepanjang perjalanan ke h0spital dia hanya meng4du s4kit mungkin kerana masih terk3jut dengan apa yang terj4di.

“Dia ditempatkan di w4d selama empat hari dan d0ktor terp4ksa mem0tong jari telunjuk berkenaan akib4t kec3deraan yang t3ruk, adik saya hanya r3da dengan kepvtusan pihak h0spital.

Alhamdulillah, ke4daan Aiman semakin baik dan menjadikan pengalaman ini sebagai iktibar untuk lebih berhati-hati kerana tidak meny4ngka t1ba-t1ba sahaja dia menjadi c4cat k3kal (di tangan),” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Khairul Azwan berkata, adiknya yang juga anak ke 10 daripada 11 adik beradik itu, sebenarnya baru sahaja mencuba bermain m3rcun sepanjang Ramadan kali ini, dan tidak meny4ngka ia membawa pet4nda bvruk buatnya.

“Kami adik-beradik bukan tidak pernah bermain m3rcun, mungkin kali ini bukan n4sibnya.

“Saya juga diberitahu ketika kej4dian dia tidak s3mpat memb4ling m3rcun berkenaan menyeb4bkan ia mel3tup di tangan.

Sebagai abang, saya juga ber4sa k4sihan dan tidak meny4ngka ia terj4di pada ahli keluarga sendiri, justeru saya nasihatkan kepada anak muda lain untuk berhati-hati dan tidak bermain m3rcun terutama di sepanjang Ramadan ini,” katanya.

Sumber: hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*