Jel4jah 4 pasar raya b3li st0k makanan

Bukan set4kat ses4k, malah ada pengguna yang terp4ksa pergi ke beberapa pasar raya untuk memb3li barang keperluan sebagai persi4pan mengh4dapi sek4tan perg3rakan p3nuh yang akan berku4t kuasa pada 1 hingga 14 Jun ini.

Senari0 itu dapat dilihat di beberapa pasar raya sekitar bandar raya ini, dan Klang bermula jam 10 pagi hari ini, yang meny3babkan kebanyakan troli dan bakul h4bis, tempat letak kereta penuh dan kebanyakan kaunter pemb4yaran beratur p4njang.

Tinjauan mendapati kebanyakan penduduk membeli st0k makanan kering dalam kuantiti banyak, sayur serta buah yang boleh t4han l4ma, selain makanan anak-anak seperti keropok, aiskrim serta kuih muih kering.

Bagi Liza Nachim, 33, dia dan suami meng4mbil pelu4ng membeli keperluan untuk temp0h dua minggu sebagai pers3diaan.

Bagaimanapun katanya, hari ini sangat menc4bar kerana dia terp4ksa mengvnjungi empat pasar raya kerana pengvnjung terl4mpau ramai dan berl4ku kes3sakan t3ruk di kawasan berkenaan.

“Pasar raya pertama penuh, kami tidak mahu ambil ris1ko bers3sak lalu berg3rak ke pasar raya seterusnya. Kalau 1kutkan kami belum dapat g4ji tetapi kami kelu4r juga membeli stok makanan kerana r1sau pelaks4naan sek4tan ini mungkin lebih ket4t, malah kita belum tahu pr0sedur operasi standard (S0P) terkini.

“Sebab itu, kami ambil pelu4ng beli barang keperluan hari ini dengan melebihkan makanan kering seperti beras, bihun, mi segera, biskut, tepung serta makanan anak-anak sebab kami bukan boleh selalu ke pasar raya, risik0 kami ada anak kecil.

“Lagipun, w4ktu cut1 begini kami akan ambil pelu4ng beli barang dapur untuk kegunaan dua minggu hingga sebulan terus,” katanya ketika dit3mui di sini, hari ini.

Sementara itu, Siti Ayu Asiah Ismail, 38 pula berkata, mem1lih pasar raya yang j4uh, h4rga bar4ng sedikit m4hal dan kurang tumpuan ramai bagi mengel4kkan keses4kan seperti lokasi lain.

“Kebetulan saya kelapangan dan suami boleh membantu menjaga anak-anak di rumah.

“Barangan yang menjadi keutamaan saya adalah ayam, telur, santan segera, gula dan garam serta sayuran yang t4han l4ma seperti lobak merah, kubis, kentang, kadang buncis.

“Barang keperluan yang saya beli ini boleh digunakan untuk tempoh seminggu,” katanya yang membeli di sebuah pasar raya di Seksyen 9, di sini

Sumber: hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*