T0l G0mbak ses4k, sebahagian bes4r pengguna cukup sy4rat r3ntas negeri

Hampir semua pengguna lebuh raya yang melalui Plaza T0l Gombak didapati cukup sy4rat untuk melakukan perjalanan r3ntas negeri mengh4la ke Pantai Timur.

Tinj4uan bersama Ketua P0lis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Arifai Tarawe, selama lebih empat jam sejak jam 9 pagi mendapati kes3luruhan pengguna mempunyai sur4t keb3naran yang sah sebelum diben4rkan mel3pasi sek4tan jalan raya (SJR) di Plaza T0l Gombak.

Arifai berkata, sebahagian b4sar yang melalui SJR berkenaan menvnjukkan surat kebenaran atas urus4n kerja yang disahkan oleh Kem3nterian Perd4gangan Antarabangsa dan Industri (MITI) selain surat kebenaran dari pihak p0lis.

“Setiap pr0ses pem3riksaan yang dibuat secara t3liti mendapati sebahagian b3sar pengguna mempunyai surat keb3naran rent4s negeri.

“Selain urus4n bek3rja dan terb4bit dalam perkh1dmatan penting, ada antara pengguna juga mempunyai keb3naran atas faktor kecem4san dan perub4tan serta P4sangan Jar4k J4uh (PJJ),” katanya selepas mem3riksa sendiri sebahagian b3sar pengguna jalan raya di Plaza T0l Gombak, tengah hari tadi.

Bagaimanapun katanya, terdapat 14 pemilik kenderaan diar4hkan berpatah balik selepas mereka memberikan al4san tidak munas4bah dan meng3mukakan d0kumen tidak lengkap serta mer4gukan.

“Mereka yang diar4h berp4tah b4lik ini membawa rakan sedangkan surat kebenaran adalah untuk faktor PJJ, bagi memb0lehkan dia bertemu isterinya di Pahang, selain membawa individu lain yang tidak mempunyai kebenaran untuk mel4kukan perjal4nan rent4s daerah atau negeri,” katanya.

Mengul4s mengenai keses4kan yang p4njang lebih satu kilometer ke laluan berkenaan, Arifai berkata berkemungkinan ia disebabkan kenderaan terlalu b4nyak yang ingin menuju ke Pantai Timur dan memilih untuk mel4kukan perg3rakan pada masa sama antara jam 9 pagi hingga 10 pagi.

Justeru beliau men4fikan d4kwaan segelintir pihak yang menyatakan bahawa adanya perger4kan luar biasa hari ini sebelum sek4tan perger4kan penuh diku4tkuasakan Selasa ini.

“Malah keses4kan juga meng4mbil masa selepas pihak p0lis membuat pem3riksaan secara terper1nci bagi menge3ak masy4rakat mel4kukan sebarang perg3rakan r3ntas daerah atau negeri tanpa kebenaran,” katanya.

Katanya, P0lis Daerah Gombak akan mempert1ngkatkan jumlah SJR dan penguatku4saan Pasukan Pema4uhan menjelang Selasa ini.

Dalam perk3mbangan berkaitan Ketua Pengarah, Kementerian Kes1hatan Malaysia (KKM), Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, memu4t na1k gambar keses4kan lalu-l1ntas di Plaza T0l Gombak dan Plaza Tol Sungai Besi, yang menunjukkan perger4kan besar-besaran menuju ke Pantai Timur dan selatan, pagi tadi.

Katanya, perger4kan secara bes4r-besaran boleh membawa j4ngkitan w4bak dari satu kawasan ke kawasan yang lain dan ia tidak akan membantu dalam usaha untuk memb3ndung penul4ran j4ngkitan v1rus C0vid-19.

Sumber: hmetro

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*