Surat MITI Kini Perlu Ada Kod QR, P0lis Boleh Tahu Sama Ada Ia Betul Atau P4lsu

Kerana banyak k3s pen1puan dan pem4lsuan surat kebenaran sy4rikat ber0perasi yang dikelu4rkan dari Kementer1an Perd4gangan Antarabangsa dan Industri (MITI), kini syarat itu sudah diperket4tkan.

Bagi temp0h Per1ntah K4walan Perg3rakan (PKP) bermula hari ini sehingga 14 Jun nanti, surat yang dik3luarkan MITI akan dil3ngkapi dengan kod resp0n p4ntas atau kod QR, lap0r Ber1ta Harian.

Menurut Senior Asisten Komisioner (SAC) Gerakan Jabatan Kesel4matan Dalam Negeri dan Ketent3raman Awam Bukit Aman, M V Srikumar M Nair, kod itu akan di1mbas oleh anggota p0lis yang bertugas di sek4tan jalan raya bagi memastikan ia adalah tul3n.

Apabila kod berkenaan diimb4s (pautan berkenaan) akan mem1nta satu nombor kod yang mana hanya pihak p0lis sahaja mempunyai k0d berkenaan. Apabila kita memasukkan nombor k0d itu, maka kita akan dapat tahu sama ada surat itu betul sel4ras dengan peme3ang surat.”

Beliau turut berkata tidak wujud lay4nan d0uble standard terhadap mana-mana individu atau kumpulan bagi tujuan kebenaran mer3ntas negeri mahu pun daerah seperti yang did4kwa sesetengah pihak.

PDRM tidak melihat golongan kayangan atau sebaliknya…jika mempunyai dokumen yang sah dan bukt1 (kukuh), maka (permohonan rent4s daerah atau negeri) adalah dibenarkan.

Sementara itu, menurut Harian Metro, p0lis akan memulakan sek4tan pergerakan penuh bermula hari ini dan mana-mana individu yang kelu4r membeli barang keperluan mel3bihi 10 kilometer akan diar4h berp4tah balik.

Seperti yang diumumkan ker4jaan pada Ahad, sepanjang temp0h sek4tan, semua aktiviti s0sial adalah dil4rang dan bagi sekt0r ekonomi pula hanya sebahagian k4cil sahaja dibenarkan ber0perasi.

Sumber: lobak merah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*