Jadi ‘Tr3nd’ Sumb4t Bawang Putih Dalam Hidung, D0ktor B3ri Am4ran Agar Tidak T1ru, Boleh Sebabkan B4haya

Pelbagai lifeh4ck boleh kita dapati di media s0sial. Ada yang boleh ‘pakai’, ada pula sekadar tr1k yang tidak menjadi.

Baru-baru ini di satu aplikasi v1ral, tul4r tips mengh3ntikan mas4lah hidung ber4ir menggunakan bawang putih. Dalam rak4man dik0ngsikan seorang wanita, dia telah mencub4 t3knik menyumb4t bawang putih di dalam kedua-dua lub4ng hidung kononnya untuk mer4wat r4dang s1nus.

Melalui video yang dik0ngsikan semula oleh Mirror UK, wanita itu telah membu4ng bawang berkenaan selepas kira-kira 15 minit dibiarkan di dalam lub4ng hidung, membuatkan h1ngus mel3leh daripada hidungnya.

Pun begitu, aksi itu dit3gah oleh peng4mal perub4tan kerana dianggap berb4haya selain tidak mend4tangkan kes4n p0sitif diinginkan.

K0ngsi seorang p4kar telinga, hidung dan tek4k Dr Neil Bhattacharyya, tr1k itu boleh menyeb4bkan bah4ya termasuklah dermat1tis k0ntak

Katanya, badan boleh bert1ndak b4las kepada minyak dan bahan kimia di dalam bawang putih, menyeb4bkan derm4titis di dalam hidung.

“Sebahagian ulas bawang putih benar-benar ku4t dan jika anda cukup mel4rutkan bahan kimia dan minyak ke dalam hidung, ia akan menyeb4bkan ker3ngsaan,” ujarnya seperti ditulis Mirror UK.

Tambah beliau, individu yang menggunakan cara itu meng4lami r4sa ‘l3ga yang p4lsu’.

Walaupun rasa seakan berk3san, sebenarnya ia hanyalah re4ksi tubuh badan kepada seb4tian yang berbau ku4t, jelasnya.

Sebaliknya, beliau meny4rankan penggunaan ubat s3mburan ster0id untuk hidung yang boleh didapati di f4rmasi.

Sumber: Mirror UK

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*