400 Pelajar Terp4ksa D4ki Bukit Setinggi 5km, Car1 Internet Untuk PdPR

Sejak p4ndemik C0vid-19 mel4nda negara kita, pelbagai n0rma baharu terp4ksa kita ter4pkan dalam kehidupan harian. Bagi seseorang pelajar pula, mereka terpaksa menjal4ni kelas secara atas talian bagi meng1kuti s3si pembelajaran.

Sebenarnya, ternyata banyak h4langan yang terp4ksa dih4dapi lebih-lebih lagi jika seorang pelajar tu tinggal di kawasan yang tiada j4ringan internet. Terp4ksalah mereka keluar dari rumah untuk menc4ri line.

400 pelajar d4ki bukit

Terbaru, kira-kira seramai 400 pelajar sekolah dan universiti memb5bitkan lima kampung di Mukim Mambong di Kuala Krai Kelantan, terp4ksa mend4ki setinggi 5 kilometer ke puncak bukit Kampung Bahagia untuk mendapatkan line internet.

Pelajar-pelajar tersebut difahamkan meng4mbil masa selama 15 minit untuk ke kawasan tersebut. Mereka akan dih4ntar oleh keluarga, malah ada yang menungg4ng motosikal sendiri untuk ke kawasan itu.

Daripada jumlah itu, 200 pelajar dan penvntut universiti itu berasal dari Kampung Bahagia itu sendiri, manakala selebihnya datang dari kampung lain seperti Sungai Rimau, Raba, Johol dan Mambong.

Satu-satunya kawasan yang ada capa1an internet

Mesti ada tertanya kenapa mesti atas punc4k bukit kan?

Kis4hnya, difahamkan kawasan punc4k bukit itu adalah satu-satunya l0kasi yang boleh aks3s internet dengan l4ju. Maka sebab itu, puncak bukit tersebut menjadi pilihan.

Menurut Berita Harian, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Guchil, Hilmi Abdullah telah membuat t1njauan di kawasan tersebut lalu memb1na dua buah bangs4l berbumbung selepas mendapati ianya menjadi tvmpuan para pelajar.

Sejak disediakan dua minggu lalu, nyata perkara itu dapat tind4k b4las positif kerana ia memb3ri kemudahan kepada pelajar-pelajar tersebut. Di samping, mereka dapat belajar dengan selesa tanpa perlu memikirkan situ4si huj4n atau p4nas.

Selain itu didapati seramai 20 hingga 30 pelajar yang akan hadir ke tempat itu dalam satu-satu sesi. Mereka bukan saja dibenarkan untuk meng1kuti PdPR, malah boleh menjadi tempat untuk mereka buat rujukan pembelajaran.

Menurut seorang calon SPM Mimi Aina Syahira Muhammad, 17, dia berk0ngsi cerita bahawa perlu menungg4ng motosikal setiap hari ke kawasan tersebut untuk meng1kuti kelas online.

Setiap kali ada PdPR atau untuk meny1apkan kerja sekolah, saya dan rakan-rakan akan na1k ke kawasan ini memandangkan l1putan internet di sini laju.

“Memang susah nak dapat capa1an internet di rumah menyebabkan saya dan rakan terp4ksa datang punc4k bukit ini.

“Di sini tidak suny1 kerana ramai yang datang setiap masa memandangkan kini semua ada PdPR,” kata pelajar Sekolah Menengah Ugama Arab SMU (A) Saadatul Qura ini.

Sumber: lobak merah

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*