Perjalanan terakhir Allahyrhamah. Shuib bagitahu kenapa dia rasa ‘cembvru’ dgn pemergian Siti Sarah

Perjalanan terakhir Allahyrhamah. Jena.zah Allahyrhamah @sitisarahraissuddin diusung dan dimasukkan ke liang lah4d..

Jenaz4h penyanyi, Siti Sarah Raissuddin selamat tiba di Tanah Perkubvran Islam Sungai Pusu, Gombak tepat pukuI 12:40 tengahari tadi.

Jenaz4h dibawa ke tanah perkubvran dengan menaiki van jen4zah.

Sepasukan angg0ta p0lis diker4h berkawal di perkarangan tanah perkub.uran.

Difahamkan hanya keluarga terdekat sahaja yang dibenarkan masuk ke dalam tanah perkub.uran.

Shuib ‘cembvru’ pemergian Siti Sarah

Kuala Lumpur: Pemergian penyanyi Allahyrham Siti Sarah Raissuddin yang meninggaI dunia hari ini amat dicemburvi apabila terlalu ramai insan dikenali mahupun tidak dikenali menitipkan doa buatnya.

Suaminya yang juga pelakon dan pelawak popular, Shuib berkata, dia juga tertanya-tanya apakah kebaikan Allahyrhamah ketika hayatnya.

“Bertalu-talu saya mendapat mesej dan video dari seluruh pelusuk negara yang menganjurkan bacaan Yassin dan doa selamat buat arw4h. Tidak kurang juga menghantar gambar memaklumkan soal hajat dilakukan. Malah, ada sebahagiannya daripada nombor telefon yang tidak saya kenali.

“Apakah kebaikan arw4h isteri hingga semua orang mahu mendoakan keajaiban dan kesembuhan buatnya? Perkara ini membuatkan saya tertanya-tanya dalam diri sendiri.

“Terlalu ramai ambil tahu mengenai perkembangan arw4h. Benar, saya ‘cembvru’ dengan pemergiannya,” katanya.

Menurut Shuib, dia reda jika arw4h dijemput Allah ketika berada dalam keadaan kritikaI di h0spital Jumaat lalu.

“Kami pernah bercakap soal kematlan. Malah, arw4h isteri pernah cakap kalau boleh mahu meninggaI dunia pada hari Jumaat iaitu penghulu hari. Dia mahu mendapat ‘husnul khatimah’ dan lepas s3ksaan kubvr.

“Jika ikutkan, saya reda seandainya Allah menc4but ny4wanya ketika n4zak dan paras bacaan 0ksigen menurun pada Jumaat lalu. Namun, Allah memberikan arwh sedikit masa lagi untuk hidup. Akhirnya, hari ini arwh pergi juga,” katanya

Siti Sarah layak beroleh sya.hid akhir4t

KUALA LUMPUR: Pendakwah bebas, Imam Muda Asyraf menyifatkan pemergian penyanyi, Allahyrham Siti Sarah Raissuddin, 36, aklbat COVlD-19 sebagai syahid akhir4t.

Asyraf menjelaskan, selain vlrus COVlD-19, faktor Allahyrham Siti Sarah yang meninggaI dunia selepas melahirkan anak, membolehkan pemergian penyanyi kesayangan ramai itu tergol0ng dalam syahid ketiga, iaitu syahid akhir4t.

Asyraf mengajak umat Islam sama-sama berdoa agar Allahyrham Siti Sarah beroleh sy4hid akhir4t.

Foto IG Imam Muda Asyraf

“Sy4hid terbahagi kepada tiga peringkat iaitu sy4hid dunia dan akhir4t, sy4hid dunia serta sy4hid akhir4t. Sy4hid kategori pertama ini hanya untuk mereka yang terk0rban dalam medan peper4ngan fisabiIillah.

Syahid kedua iaitu sy4hid dunia adalah untuk mereka yang pada zahirnya terbunvh dalam pep3rangan, tetapi sebaliknya, diselubungi nawaitu yang tidak jujur atau dipksa.

“Syahid ketiga iaitu akhir4t apabila kematlan disebabkan meIahirkan anak, terbakar, wab4k seperti taun serta COVlD-19, lemas dan sebagainya.

“Dalam k3s Siti Sarah, Allahyrhamah meninggaI dunia disebabkan vlrus COVlD-19 dan baru meIahirkan anak. Maka, kita boleh kata Allahyrhamah tergol0ng dalam sy4hid akhir4t,” katanya kepada BH Online.

Asyraf yang juga juara musim pertama Imam Muda berkata, individu yang tergol0ng dalam sy4hid akhir4t akan diberi ganjaran dan kemuliaan Allah SWT di akhir4t.

“Jenaz4h mereka diuruskan seperti biasa. Cuma diberikan kemuliaan khusus di akhir4t nanti.

“Jadi, marilah kita sama-sama mendoakan semoga Allahyrham tergoIong dalam sy4hid akhir4t,” katanya.

Sementara itu, pakar motivasi terkenal, Datuk Dr Mohd Fadzilah Kamsah yang juga kenalan rapat Allahyrham Siti Sarah mengagumi keperibadian penyanyi itu.

“Saya mengenalinya sudah lama, iaitu sejak arw4h bujang lagi. Banyak perubahan dan hijrah yang dilakukannya bersama suami.

“Arwah sangat baik dan pada penghujung hidup, suka mendahulukan orang lain dalam segala segi. Seperti kata suaminya, arw4h memang suka tolong orang,” katanya.

Memahami em0si mereka yang kehilangan insan tersayang, Dr Mohd Fadzilah berharap suami penyanyi itu, Shuib Sepahtu dan ahli keluarga tabah serta sentiasa berdoa agar diberi kekuatan mengh4dapi dvgaan itu.

“Saya faham ramai yang akan terkesan terutama suami, anak-anak dan ahli keluarga lain. Pesan saya, bacalah doa berkaitan ketika diri ditimpa musib4h dan kena reda dengan apa yang berlaku.

“Kita tahu, arw4h sangat disayangi bukan sahaja dalam kalangan keluarga, malah orang di sekelilingnya.

“Namun, kita harus ingat, Allah juga amat menyayanginya. Maka, Allah ambil arw4h ketika sedang saklt sekali gus d0sanya terampun,” katanya.

Malam tadi, Dr Mohd Fadzilah turut menyampaikan tazkir4h pada majlis bacaan Yassin dan doa selamat secara virtual untuk Allahyrham Siti Sarah.

Selepas lebih 48 jam bertarung ny4wa, Siti Sarah, 36 menghembuskan naf4s terakhir di Unit Rawatan Rapi (ICU), H0spital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM) akib4t pandemik COVlD-19, jam 5.13 pagi tadi.

Pemergian penyanyi lagu Semakin itu disahkan Shuibu di Instagram (IG).

Sebelum ini, Siti Sarah terpksa ditidurkan dan melahirkan b4yi lelaki, Ayash Affan melalui pembed4han tanpa sedar pada jam 5 petang, Jumaat lalu.

Sumber:limauasamboi via dunia media

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*