Slpas 15 Jam Bert4rung Ny4wa, lsteri Prgi Buat SeIama2nya Tinggalkan Suami Dan 11 Cahaya Mata.

Tumpat: Selepas 15 jam bertrung nywa, Che Nur Asmiza Che Zahari, 31, akhlrnya prgi jua mengha.dap IIahi di sisi 11 anak serta suaminya, Mohd Nor Azim Firdaus Razali.

Sejak Julai lalu, Che Nur Asmiza menjaIani rwatan di Hspital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kvbang Kerian kerana jngkitan kum.an dalam drah.

Suaminya, Mohd Nor Azim Firdaus Razali, 37, berkata sudah hampir dua bulan isterinya tldak dapat mena.tap wajah anak-anaknya.

Katanya, Jumaat lalu akhlrnya Che Nur Asmiza dibenarkan keIuar hspital dan perlu menjalani kuarntin kndiri selama tiga hari di rumah.

“Besar harapan saya untuk dia kembali smbuh. Dua hari sebeIum dibenarkan pulang, dia sudah tldak lagi perlu menggunakan aIat bntuan pernfasan.

Dia juga sudah mampu berjalan dalam keadaan Iemah ketika puIang ke rumah.

“Sepanjang berada di rumah, isteri memang 24 jam perlu bergntung kepada t.abung 0ksigen dan kami menerima bntuan peraIatan itu dari seorang aktlvis masyarakat, Nur Adilah Nasir,” katanya.

Namun menurutnya, Che Nur Asmiza hanya smpat berada sehari sahaja di rumah sewa mereka di Taman Sri Bayu sebeIum terpksa ru.juk semula ke HUSM pagi semalam.

“Pagi semalam secara tiba-tiba arwh isteri dise.rang sa.wan dan ke.jang maIah terus tldak se.darkan diri sebeIum dibawa ke HUSM dengan ambuIans.

“Dia dimasukkan semula ke Unit Rwatan Rapi (lCU) bagaimanapun atas permintaan kami, hspital membenarkan isteri dibawa pulang tengah malam tadi dan menghmbuskan nfas terakhlrnya pada jam 1.03 pagi,” katanya ketika ditemui di rumah sewanya di sini, hari ini.

Harian Metro sebeIum ini meIaporkan kisah Mohd Nor Azim yang menjaga 11 anak iaitu dua cahaya mata mereka berdua manakala sembilan lagi daripada perkahwinannya dan Che Nur Asmiza yang terdahulu disebabkan wanita itu kr1tikal dirwat di hspital dan mengun.dang slmpati dari banyak pihak.

Mohd Nor Azim berkata banyak pihak menyaIurkan su.mbangan dalam bntuk kewangan dan ia meIegakan b.ebannya sekeluarga kerana ia dapat digunakan untuk meIunaskan k0s rwatan hspital dan bayaran rumah sewa yang sudah tertu.nggak selama dua bulan.

Katanya lagi, semua 11 anaknya yang berusia 15 bulan sehingga 15 tahun termasuk lima anak tlri akan terus dijaga memandangkan itu adalah a.amanat arwh Che Nur Asmiza

“Setiap kali berpeluang berbual, hanya itu pesanan yang kerap dimintanya selain berpesan kepada semua anak supaya tldak mninggaIkan solat serta menjaga diri dengan baik.

“Saya r.eda dengan takdir ini dan akan terus menjaga semua anak kami ini sebaik mungkin kerana selain aman.at arwh, ia juga tanggu.ngjawab saya sebagai bapa,” katanya sambil memberitahu jnazah isterinya dikebvmikan di Tanah Perkburan Islam Pauh Ga.nja, Pasir Pekan.

Salam tkziah. Semoga k.uat dan tbah dalam mbesarkan 11 orang anak yg ditinggaIkan. Al fatihah buat arwh isteri nya.

Sumber: hm

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*