Ibu cerita detik c3mas, dah tutup mata sedia hadap ajal – “Anak letak dalam box”

Umpama ny4wa di hujung tanduk, itu dapat digambarkan dengan situasi seorang wanita yang berdepan detik c3mas apabila terperangk4p di dalam rumahnya akibat b4njir di Taman Karak Indah, Karak, Pahang pada Sabtu lalu.

Berkongsi trag3di hitam itu dengan program Malaysia Hari Ini, mangsa Suriyati Abdul Mokhtar berkata lebih m3milukan apabila dia hampir l3mas bersama anak perempuannya yang baru berusia enam bulan.

Menurut wanita berusia 34 tahun itu berkata, air b4njir m3limpah masuk ke dalam rumahnya sehingga menc3cah paras leher sekali gus sedaya upaya memikirkan cara bagi menyel4matkan ny4wa anaknya.

Air masuk perlahan-lahan melalui lubang pintu dan tingkap. Ya Allah, hati berd3ngup laju. Saya ambil box (kotak simpanan barang), letak anak dalam tu,” katanya.

Tiada sebarang bantuan tiba ketika itu, apatah lagi suaminya Mursyidul ‘Azim Mazlan j4uh bekerja di Terengganu, malah hanya mampu mengh4ntar pesanan suara memohon ampun dan maaf kepada ahli keluarga.

Tol0ng, tol0ng ya Allah. Air makin tinggi. Ya Allah, tol0ng selamatkan anak saya je, yang lain saya tak fikir. Minta ampun bang, ampunkan mama. Takde orang selamatkan mama bang,” itu antara bait-bait ‘w4siat’ ditinggalkan Suriyati.

Tambahnya, dia sudah bersedia dengan sebarang kemungkinan selepas hampir empat jam m3njunjung kotak pl4stik berkenaan selain hil4ng kata-kata apabila melihat b4yinya yang k3sejukan dan kelapar4n.

“Dik (anak), adik tutup mata. Mama pun tutup mata. Mama rasa ni adalah t4kdir kita berdua, dah memang takde orang selamatkan kita. Abah takde, orang lain pun takde. Anak p3luk saya erat, tutup mata,” ujarnya.

Bagaimanapun tanpa didug4, takdir masih menyebelahi wanita tersebut apabila dua anggota bomba tiba untuk meny3lamatkan dua ber4nak terbabit seolah-olah diberi peluang kedua untuk bern4fas.

Tonton temu bual penuh:

Sumber: YouTube TV3 Malaysia

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*