“Terpaling uniform..” – Anggota dik3cam, buat video TikTok siap tunjuk s3njata.

Bagi anggota pakaian seragam atau beruniform, tindak4n merakam gambar dan video sewaktu bertugas sebelum berkongsi ke platform media sosial adalah tidak sesuai kerana boleh menc3markan imej pasukan.

Namun, tidak tahu apa yang bermain di dalam fikiran seorang anggota P0lis Diraja Malaysia (PDRM) ini apabila did4kwa memuat naik satu video di aplikasi TikTok ketika bertugas di malam Tahun Baru.

Video berdurasi 19 saat itu dikongsi semula oleh seorang pengguna laman Twitter, @Tsgxy_ yang mempersoalkan etika dan integriti anggota tersebut apatah lagi menunjukkan s3njata yang digunakan.

Steady dik. Cap jari kering ke belum tu. Kena amik tindak4n jang4n m4rah pulak cakap k3jam. Sendiri cari peny4kit. Terpaling p0lis pakai pist0l dalam Malaysia,” tulis @Tsgxy_.

Menerusi video berkenaan, anggota terbabit mend4kwa dirinya ditugaskan buat kali pertama untuk malam Tahun Baru yang disifatkan satu pengalaman baru sambil memasang peluru sebelum dis3lit di bahagian pingg4ng.

“Satu pengalaman baru, kerja di malam tahun baru. Semoga tahun ini baik dari tahun yang lepas,” tulisnya dalam video tersebut.

Ciapan itu diulang kicau hampir 1,000 kali dan menerima 849 tanda suka serta pelbagai komen warganet dimana rata-rata meng3cam tindak4n did4kwa ‘menunjuk-nunjuk’ oleh anggota berkenaan.

Malah, ada juga segelintir warganet mengaitkan tindak4n itu dengan lulusan pendidikan sekali gus disifatkan kurang menyedari akan kepentingan peraturan dalam sesebuah organisasi.

Terpaling uniform.. kan dah ada arahan?

Dulu kelas belakang, sekarang barisan hadapan

Lulusan apa la agak2?

Syarat fizikal je?

Mana boleh tunjuk masa bertugas

Habis la kena tindak4n tatatertib

Bagaimanapun, difahamkan akaun TikTok dipercayai milik anggota berkenaan sudah ditukarkan ke mod priv4si selepas video itu tular di media sosial.

Sumber: Twitter @Tsgxy_

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*