Remaja mohon maaf, cuba cvri tabung masjid sebab nak beli ubat atuk s4kit

Kes seorang remaja berusia 19 tahun yang mengaku bersal4h cuba m3ncuri tabung masjid dan disor0kkan ke bilik mandi jenaz4h masih h4ngat diperbualkan.

Mana tidaknya, video remaja tersebut yang dimandikan seperti jenaz4h oleh jemaah masjid telah tular di media sosial dan mendapat reaksi yang pelbagai daripada netizen.

Dijel 10 hari dan d3nda RM4,000

Hari ini, menerusi laporan dari Bernama, remaja tersebut telah dij4tuhkan hukum4n penjar4 10 hari dengan d3nda sebanyak RM4,000 oleh Mahkam4h Majistret Selayang selepas t3rtuduh m3ngaku bers4lah melakukan perkara itu di Masjid Al Islahiah, Kuang, Rawang pada 8 Januari 2022 jam 11.58 malam.

Majistret, Nik Mohd Fadli turut men3gur tindak4n t3rtuduh yang cuba m3ncuri tabung masjid kerana ia perbuatan yang sal4h.

Nak beli ubat atuk yang s4kit

Walau bagaimanapun, peguam kepada pemuda tersebut, Azman Abdullah telah tampil memohon hukum4n berbentuk pengajaran kepadanya dengan alas4n kesalah4n berkenaan adalah kali pertama dilakukan dan anak guamnya yang juga sudah ins4f.

T3rtuduh juga memohon maaf kepada pihak masjid serta mahkam4h atas tindak4n yang dilakukan. Tambahnya, dia berbuat demikian kerana mahu membeli ubat buat datuknya yang berusia 70 dan menghid4p peny4kit k3ncing manis. Dia turut  menjelaskan sudah meminta bantuan dari beberapa orang namun, mereka juga tidak dapat membantu.

“Anak guam saya memohon maaf kepada mahkam4h dan pihak masjid. Alasan dia (cuba m3ncuri) kerana dia perlukan duit untuk membeli ubat datuknya yang menghid4p p3nyakit k3ncing manis. Dia cuba meminta kepada orang tetapi mereka tidak boleh tolong.”

“Anak guam saya merupakan anak sulung daripada tiga adik-beradik dan ibu bapanya telah berc3rai sejak dia berusia lapan tahun. Dia tinggal bersama datuknya berusia 70-an dan kehidupan mereka bukan senang. Makan dan minum juga daripada sed3kah jiran-jiran,” kata Azman yang merupakan peguam pro bono (tanpa bayaran atau sukarela).

Menerusi makluman dari Bernama lagi, sebelum ini siak masjid berkenaan mendapati tabung masjid hil4ng dan memeriksa rakaman video tertutup (CCTV) sebelum memaklumkan kepada ahli jawatankuasa masjid.

Mereka mengesy4ki susp3k merupakan orang yang tinggal di sekitar masjid sebelum mereka membuat rondaan dan menemui individu yang sama seperti dalam CCTV.

Ketika dihampiri dan ditanya tentang perkara tersebut, remaja berkenaan meng4ku dan pihak masjid segera menangk3p sebelum menghubungi pihak p0lis.

Video tular di media sosial

Terdahulu, rak4man video jemaah masjid memandik4n seorang remaja seperti j3nazah tular di media sosial. Dia telah dilumurk4n dengan kapur barus sebelum dicucur dengan air paip oleh ahli jemaah masjid sehingga mendapat pelbagai maklum balas daripada netizen.

Sumber: Bernama, Kredit foto: Bernama (Nur Aimidiyana Zuher)

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*