Demi b0nus tahunan, suami isteri penjawat awam kant0i guna sijil v4ksin p4lsu

TINDAK4N sepasang suami isteri yang juga penjaw4t awam mengemukak4n sijil vaksin4si C0vid-19 p4lsu, mengundang padah apabila ditah4n p0lis pada Selasa lalu.

Penipu4n yang dibuat kedua-dua penjawat awam di sebuah jabatan kerajaan di Melaka terb0ngkar susulan satu laporan p0lis.

Difahamkan pasangan berusia 33 dan 38 tahun itu membeli dan memuat turun sijil vaksin4si p4lsu berharga RM500 seorang untuk mendapatkan bonus gaji menerusi seorang rakan dari jabatan sama yang bertind4k sebagai orang tengah.

Ketua P0lis Daerah Alor Gajah, Superintendan Arshad Abu berkata, siasatan awal mendapati orang tengah berusia 58 tahun itu memuat turun aplikasi sijil v4ksin lengkap dua dos p4lsu daripada seorang susp3k yang masih b3bas digelar sebagai ‘VNilai’.

Menurut beliau, tangkapan dilakukan selepas pihaknya menerima laporan p0lis daripada seorang pegawai tadbir jabatan tersebut yang telah dimaklumkan pengarahnya berhubung sijil vaksin4si yang mencurigak4n itu.

Jelas Arshad, pengadu kemudian menghantar surat kepada Klinik Kesihatan Rembia untuk membuat semakan pada 31 Disember tahun lalu untuk pengesahan tentang status tersebut sebelum pihak berkenaan mengesahkan kedua susp3k tidak menerima sebarang v4ksin.

“Bertind4k atas maklumat itu, ketiga-tiga susp3k ditah4n selepas dipanggil di Ibu Pejabat P0lis Daerah (IPD) Alor Gajah sekitar jam 4 petang pada Selasa lalu.

“Kita juga telah m3rampas telefon bimbit milik kesemua susp3k dan dit4han r3man di bawah Seksyen 117 Kanun Prosedur J3nayah (KPJ) selama tiga hari dan akan disambung bagi membantu si4satan,” katanya pada Khamis.

Mengulas lanjut, beliau berkata, p0lis sebelum ini pernah menerima laporan daripada susp3k bahawa dia engg4n di v4ksin pada pertengah4n tahun lalu. – Sinar Harian

Sumber:mstar

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*