Rayan Tak Dapat Di Selamatkan

Misi menyelamat seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun yang terperangk4p di dalam sebuah perigi di Maghribi mendapat sokongan seluruh dunia di mana rata-rata penduduk dari setiap negara mendoakan agar usaha penyeIamatan akan berjaya.

 

Ketika ini, misi penyeIamatan kanak-kanak itu dikenali sebagai Rayan yang memasuki hari ketiga dilap0rkan berada di fasa terakhir dan mngsa dijangka dikeluarkan pada bila-bila masa.

 

Menerusi video terkini yang disiarkan secara langsung di Facebook Arab News, usaha menyeIamat kanak-kanak itu ditonton lebih 24,000 pengguna media soslaI dengan rata-rata mereka terus menitipkan doa agar Rayan kekal selamat.

 

“Pray for Rayan dari Thailand, semoga kanak-kanak itu selamat dan dapat pulang ke keluarga,” kata Simah Mee.

“Ya Allah, semoga usaha ini diberkati Allah dan Rayan dapat kembali kepada keluarga,” doa Nik Linda Samsudin.

“Sekarang kita doa juga untuk tanah itu kerana difahamkan tebing itu juga boleh runt0h bila-bila masa,” jelas Abdullah Mahyuddin.

Setakat ini, pasukan penyelamat berjaya menyalurkan saluran 0ksigen dan air kepada mngsa, Rayan. Mereka juga telah mendapat respons daripada kanak-kanak tersebut.

Menurut lap0ran, lnslden itu bermula apabila mngsa dilaporkan hiIang ketika bermain.

“Seluruh keluarga keluar untuk mencari Rayan sebelum kami menyedari dia telah jat0h ke dalam perigi. Saya masih menaruh harapan untuk mengeluarkannya hidup-hidup,’’ kata ibu mngsa.

Menurut lap0ran media tempatan, pasukan perubatan telah bersiap sedia di lokasi kejadian untuk memeriksa keadaan mngsa sebaik sahaja dia diselamatkan.

Pihak berkuasa turut menyediakan helikopter untuk membawa kanak-kanak itu ke h0spital.

KronoIogi Kejadian Dan Pvnca Kenapa Rayan Tak Dapat Di Selamatkan

Dikhabarkan anak kecil ini telah berada lebih 96 jam berada di kedalaman perigi tersebut. Air dan oksigen

berjaya disalurkan menerusi paip. Penggalian perigi masih diteruskan pasukan penyelamat Maghribi.

1) 1 Feb 2022 :Rayan mengikuti bapanya untuk membaiki sebuah perigi berdekatan dengan rumah. Bapanya tidak perasan bahawa anaknya sebenarnya sudah hil4ng dan akhirnya dilihat Rayan sudah berada didalam perigi kering tersebut.

Bapanya cuba meminta tolong dari kejiranan namun hampa kerana kedalaman perigi serta tiada peralatan yang tepat untuk turun kebawah.

2) Bantuan dari pihak berkuasa diminta dan mereka menghantar pandangan kamera bagi memastikan bahawa Rayan masih lagi berny4wa.

3) Keadaan perigi yang sempit menggagalkan cubaan mereka bagi menghantar seorang rescuer. Keadaan semakin dalam dan semakin semplt ini membuatkan mereka hil4ng udara dan tek4nan juga semakin tinggi.

Bahkan cubaan seorang kanak-kanak yang menawarkan diri untuk turun kebawah pun gagal kerana pengudaraan yang tidak stabil.

4) Bekalan corong udara, minuman, makanan dan lampu dihantar kepada Rayan menggunakan tali (bersamaan sebuah kamera)

5) Misi penyelamatan ini siap melibatkan arkitek bagi mencari idea menyelamat dan akhirnya mereka memilih satu plan (berdasarkan gambar dibawah).

6) Sekurang-kurangnya 5 pengorek tanah digunakan untuk melaksanakan rancangan yang bakal dicuba oleh pihak rescuer. Mereka cuba membuka lubang pintu dari sebelah kedudukan perigi.

7) 5 Feb 2022 : Mereka sudah mengorek pintu keluar sedalam 28m namun risiko plan ini seolah dihujung tanduk. Ada kemungkinan berlaku tanah runt0h hingga mampu meragvt keselamatan Rayan.

8) 6 Feb 2022 :Rayan menigaI dunia, pasukan penyelamat hanya tarik keluar m4yat

TERKINI! Rayan menigaI dunia, pasukan penyelamat hanya tarik keluar m4yat

RABAT, Maghribi – Seorang budak lelaki Maghribi yang terper4ngkap di dalam sebuah perigi selama lima hari telah meningaI dunia, lapor laman berita Al-Arabiya, hari ini.

Kenyataan mengenai kem4tian Rayan Awram, 5, dikeluarkan oleh dua badan kerajaan tempatan sejurus kanak-kanak itu berjaya dikeluarkan daripada perigi tersebut.

Menurut laporan media tempatan, Rayan sudah pun menigaI dunia ketika pasukan penyelamat berjaya menembvsi perigi sedalam 32 meter itu.

Raja Maghribi, Raja Mohammed VI mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Rayan atas pemergiannya.

Penyelamat bersaing dengan masa selamatkan Rayan.

Terdahulu pasukan penyelamat berlvmba dengan masa bagi mengeluarkan Rayan.

Ada kesan lvka di kep4la

Rayan diberikan makanan dan dibekalkan okslgen dan minuman menerusi tlub, tetapi tidak dapat dipastikan apakah dia menjamahnya atau pun tidak.

Anggota -anggota penyelamat terdahulu telah mengeluarkan mngsa yang dikenali sebagai Rayan Awram dan berumur lima tahun selepas pasukan perubatan memeriksa keadaannya di dalam perigi sedalam 32 meter itu setelah sampai ke lokasi dia terper4ngkap.

Kejayaan menyelamatkan Rayan diiringi laungan ‘Allahuakbar’ daripada penduduk tempatan yang setia menanti di sekitar kawasan kejadian.

Kesihatan Rayan meros0t, bergantung bekalan okslgen.

Terdahulu lap0ran di lokasi kejadlan menyatakan kesihatan Rayan yang berusia lima tahun semakin meros0t dan bergantvng kepada bekalan okslgen yang dipam ke dalam lubang tersebut.

Rayan terperngkap dalam lubang sedalam 32 meter (m) sejak Selasa lalu berhampiran rumah keluarganya di perkampungan Ighrane di wilayah Chefchaouen.

Ketika ini pasukan penyelamat bertungkus-lvmus untuk membawa keluar mangsa, namun penggalian semakin rumit susulan risik0 berlaku runtvhan dalam lubang berkenaan.

Sejak Selasa lalu, jentera berat termasuk jent0lak digunakan bagi membantu kerja-kerja penggalian tetapi jarak dua meter terakhir dari kedudukan mngsa adalah paling kritikaI.

Jurucakap kerajaan, Mustapha Baitas sebelum ini memberi jaminan bahawa Rayan akan dikembalikan kepada keluarganya dalam keadaan selamat.

Rayan terjatvh ke dalam perigi milik bapanya ketika bermain di kawasan rumahnya di wilayah Chefchaouen pada petang Selasa.

Sumber: limauasamboi

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*