‘Dulu Nk Pakai Keta Apa, Sy Dapat. Rumah Smpai 2, 3 Buah’ – Luahan Faizal Ismail, Tiada Lagi Gaji Puluhan Ribu

” Saya pernah memiliki sampai dua, tiga buah rumah. Tapi bila nak tidur…”

 

Itu antara luahan bekas penyampai radio Hot FM, Faizal Ismail yang mengakui dirinya juga semakin “tenang” walaupun dia hanya hidup serba sederhana kini.

 

Menurut Faizal, kepuasan yang bermakna adalah mendekati agama bukan lagi hidup dengan gaji mencecah puluhan ribu ringgit sebulan dan bukan diukur dengan material atau wang ringgit semata-mata.

 

Beliau yang lebih dikenali dengan nama FBI itu menjelaskan, walaupun hanya menjana pendapatan melalui undangan forum di surau dan masjid, dia tetap bersyukur dan tidak lagi “meminta-meminta” seperti dulu.

 

Nak pakai kereta apa semua dapat

” Demi kekalkan istiqamah dengan Allah SWT saya fokus undangan sebagai moderator forum dan tetamu jemputan.

” Tiada lagi gaji puluhan ribu. Dulu nak pakai kereta apa, saya dapat.

” Wallahualam memang daripada segi wang tunai tak banyak macam dulu, tapi rezeki saya sekarang tak ptus. Ia sedikit tapi berterusan. Daripada situ, saya dah tak meminta-minta.

” Bila letak agama di depan dan Allah dalam hati, insya-Allah, Dia akan jaga keperluan kita di dunia dan akhirat,” katanya.

Tambahnya, disebabkan terlalu mengejar kemewahan di dunia dan memenuhi tuntutan kerjaya, dia sering terclcir hubungannya dengan Allah.

Katanya, dia juga disahkan oleh pengamal perubatan alternatif mengalami ‘gangguan oleh sesuatu’.

” Bayangkan keperluan hidup saya seisi keluarga secara bulanan cecah belasan ribu.

” Sebulan saya kena jana pendapatan sekurang-kurang RM12,000 hingga ke RM14,000.

Miliki dua, tiga buah rumah

” Saya pernah memiliki sampai dua, tiga buah rumah. Tapi bila nak tidur tak boleh pejamkan mata, dktor juga sahkan tiada masalah dalam drrah atau jantvng.

” Ustaz-ustaz yang merawat berkata ada sesuatu yang mengganggu, tapi sebelum ni saya tak boleh nak dedahkan pada umum,” kongsinya.

Faizal berkata demikian ketika ditemui ketika ditemui pada pelancaran Umrah Syabibah Travel dan Tours bersama selebriti tanah air di sebuah restoran di Seri Kembangan, Selangor baru-baru ini.

Selain Faizal, pakej umrah itu akan turut disertai pelakon seperti Saharul Ridzwan, Bell Ngasri, dan Zulin Aziz.

Kata Faizal, 45, pada awal penghijrahan, dia menerima cabaran besar daripada segi em0si malahan isterinya, Nor Azlina Ahmad Din pada ketika itu belum memahami dan menerima perubahan yang dilakukannya itu.

Bahkan menurutnya, Nor Azlina sering mempersoalkan perubahan yang dialaminya, namun situasi itu berubah selepas dia menjelaskan dengan mendalam usahanya ke arah kebaikan.

” Isteri hari-hari menghadap saya tanya itu ini. Tapi lepas dia perhatikan perubahan saya alami kerana keluar dengan tabligh, dia kata; ia adalah perubahan p0sitif.

” Paling bernilai, isteri dan anak-anak turut mengikut jejak langkah saya mendalami agama. Ustaz pernah beritahu bukan mudah untuk saya terbang dengan dua sayap.

” Alhamdulillah, isteri saya semakin menerima dan dia juga sedang mengikuti jemaah tabligh wanita malahan anak-anak saya hari-hari pergi ke surau selain mereka dah boleh hafal surah-surah al-Quran,” katanya.

Menarik tentang Faizal Ismail

Kerjaya pertamanya menjadi penyampai radio Era dari 1998 hingga 2003.

Beliau merupakan antara barisan penyampai terawal Era termasuk Halim Othman, Khairil Rashid, Linda Onn, Seelan Paul, Jamal Jamaluddin dan Kudsia Kahar.

Kemudian beliau menceburi radio di bawah Media Prima sebagai penyampai radio Hot FM pada tahun 2006 hingga 2013.

Faizal merupakan suara pertama dalam radio Hot FM bersama Fara Fauzana dalam rancangan pagi Hot FM iaitu Hot FM AM Krew.

Gandingan serasi mereka telah memberikan impak hebat di mana rancangan Hot FM AM Krew mencapai rating 3.8 juta pendengar purata mingguan sekali gus menjadikan rancangan ini sebagai rancangan terbaik radio.

Kemudian mereka berdua digandingkan dengan AG dan Usop Wilcha dan kemudiannya digandingkan bertiga semula, Faizal, Fara Fauzana dan AG Selamat.

Pada tahun 2013, Faizal Ismail telah menamatkan kerjaya penyampai radio di Hot FM.

Sejak 2017, beliau mengendalikan rancangan radio beliau di Facebook.

Kisah Faizal yang kembali kepada ‘fitrah’ menarik perhatian ramai apabila mendedahkan sebelum ini dia pernah rasa resah gelisah serta mengalami msaIah gnggvan tidur dalam tempoh yang agak lama.

Lalu, dia cuba mencari jawapan dan penyelesaian sehingga bertemu dengan seorang ustaz.

” Saya bertemu jawapan bila ada salah seorang ustaz dia jemput saya untuk menyertai tabligh, ‘keluar’ tiga hari. Dalam masa tiga hari, saya seolah-olah dapat jawapan daripada Allah SWT,” katanya.

Sumber:maIaysiakini

Via thebolalive

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*