Ada Satu Lemb4ga Jaga Nenek P4inah

“Masa jumpa nenek Painah Siwan di l0pak air di kebun sawlt berkenaan seperti ada satu lembaga sedang menjaganya sebelum hilang selepas dilaungkan azan,” kata ahli paran0rmal, Mohd Fitri Abdul Razak, 32.

 

 

Mohd Fitri berjaya menemui wanita warga emas itu kira-kira pada jarak 300 meter di kawasan berkenaan dan kelihatan mngsa seperti batu besar yang berada di tengah-tengah l0pak.

 

 

Menurutnya, dia seperti diberikan firasat untuk pergi lebih dekat bagi memastikan apa yang dilihatnya itu benar-benar batu atau wanita yang dicarinya itu.

 

 

“Selepas lembaga berkenaan hilng, nenek Painah terus rebah sebelum saya dan rakan (dikenali sebagai Jas) mendapatkannya dan memberikan makan kerana kelihatan terlalu lemah.

 

 

“Disebabkan tempat nenek itu ditemui berada di kawasan yang berpaya, saya terus mendukvngnya ke kawasan lapang dan menyelimutkan badannya menggunakan kain yang kami bawa,” katanya ketika dihubungi hari ini.

Mohd Fitri berkata, sebelum itu dia dan sahabatnya sudah bermalam di kawasan yang dikatakan sebagai tempat terakhir wanita warga emas berkenaan berada.

“Pada waktu malam, kami merasakan ada sesuatu yang an3h kerana selepas hampir dua jam berjalan namun masih berada di tempat yang sama.

“Lebih mengejvtkan apabila bangun pagi kami berada di atas tanah lapang sedangkan pada malamnya kawasan tempat berehat penuh dengan pokok renek dan rimbun,” katanya.

Katanya, kejayaan menemukan nenek Painah adalah hasil daripada bantuan Allah apabila setiap langkah pencarian yang dilakukan diiringi dengan bacaan ayat-ayat suci Al-Quran termasuk Ayat Kursi.

“Ia juga hasil daripada doa yang tidak ptus-ptus daripada semua pihak yang terbabit secara langsung mahupun tidak supaya nenek Painah ditemukan,” katanya.

Kesal ada pihak tok0k tambah cerita di media sosi4l

Keluarga warga emas yang ditemukan selamat semalam selepas enam hari hilng di kebun kelapa sawit di Kampung Parit Sayang di sini, kesal dan terkil4n dengan tindakan pihak tertentu menok0k tambah cerita kejadian itu dengan niat meraih perhatian di media sosi4l.

Anak mngsa, Sadiah Mohari, 42, berkata keluarganya sedih apabila ada pihak mengambil kesempatan menok0k tambah cerita yang tidak benar berhubung kehilngan dan penemuan ibunya.

Katanya, semua yang dikongsikan pihak terbabit di media sosi4l dibuat tanpa pengetahuan dan keizinan dia sekeluarga.

“Tindakan berkenaan mengganggu privasi kami sekeluarga dan berharap pihak berkenaan dapat memadam serta tidak menyeb4rkan video atau hantaran yang ditok0k tambah itu di media soslal,” katanya ketika dihubungi.

Painah Siwan, 79, ditemukan dalam keadaan lemah berhampiran l0pak air di kawasan kebun kelapa sawit di Kampung Parit Sayang, Senggarang pada jam 11.25 pagi semalam.

Painah dilaporkan hilang oleh anaknya apabila tidak pulang ke rumah selepas keluar mencari daun kelapa sawit untuk dijadikan penyapu lidi di kebun kelapa sawit berhampiran rumahnya di Kampung Parit Sayang di sini, Rabu lalu.

Susulan itu, satu pasukan SAR dilancarkan membabitkan 187 anggota pasukan keselamatan terdiri daripada pasukan P0lis Diraja Malaysia (PDRM), Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM), Batalion ke 10 Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD), Angkatan Pertahanan Awam (APM), Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) dan penduduk setempat.

Sementara itu Sadiah berkata, ibunya kini dalam keadaan travma dan masih dirwat di H0spital Sultanah Nora Ismail (HSNI) Batu Pahat.

“Alhamdulillah, keadaan kesihatan emak stabil namun di dalam mulutnya terdapat ulser yang menyukarkan emak untuk makan seperti biasa.

“Waktu ini emak hanya mampu makan bubur nasi dan kelihatan lemah kerana kekurangan tenaga,” katanya.

Sadiah berkata, dktor yang melakukan pemeriksaan kesihatan dan mendapati tidak menghldap sebarang penyaklt kr0nik.

“Kami sekeluarga mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang sudi membantu mencari sepanjang tempoh pencarian emak ketika dia hilang,” katanya.

Sumber: Metro

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*