Bermula Niat Sedekah, peniaga letih jadi ‘mesln ATM’ Hari2. Rupanya Ini Identlti sebenar Makcik ini

Penularan video mengenai faklr mlskin di media soslal mampu membuka lebih banyak ruang untuk netlzen menyalurkan bantvan. Malangnya bagi seorang peniaga bernama Apit Zaidi ini, dia tidak menyangka kebaikannya bersedekah malah dibalas dengan perbuatan kurang menyenangkan. Baru buka kedai 30 minit, dia mai tuntut duit orang bagi…Hairan macam mana dia tahu. Kira-kira sebulan lalu.

seorang wanita bersama anak keel telah singgah ke warung perniagaan Apit dalam keadaan menyentvh jiwa. Sedar mereka tidak mempunyai kemampuan, peniaga ini seikhlas hati memberikan sebungkus popia atas dasar slmpati. Tidak terhenti di situ, dia turut sampaikan sumbangan lain misalnya seperti kasut dan juga baju barn. Namun keesokan harinya, dia hairan kerana individu terbabit sudah menunggu di depan kedai selain bertanya mengenai duit sedekah awam. Klip tonton video penuh.

Nasi dah masak tapi lauk takde. Walaupun cuba untuk bersangka baik, ternyata Zaidi seakan-akan menjadi lubvk emas’ buat kehidupan keluarga fakir terbabit. Rupanya sejak vlral tempoh lalu, wanita itu dikatakan berkali-kali datang lagi ke sana dengan 1001 alasan. Tujuannya hanya satu iaitu mahukan wang ringgit. Pun begitu, panggilan telefon yang diterima daripada seorang doktor perawat mengesahkan mak cik berkenaan sebenarnya seorang penaglh.

Duit yang diminta konon untuk menampung keperluan hidup sebenarnya digunakan bagi membeli barang terl4rang. Selain meminta wang secara terang-terangan, Apit juga mendedahkan terkadang mereka akan membuat drama sedlh untuk meraih simp4ti. Muncul dengan individu berbeza-beza, mak cik terbabit juga datang pada setiap hari sebanyak 2-3 kali. “Dalam sehari tu dia akan datang dua atau tiga kali.”

“Mula-mula cakap tak cukup duit nak makan, bila petang dia cakap tak ada duit nak bust tambang bas… sedangkan rumahnya hanya berdekatan dengan gerai saya. “Pernah suatu hari, pelanggan memaklumkan yang makcik tu ada tunggu dan tidur di depan gerai ketika saya ttup operasi.
“Paling mengejvtkan apabila dia mengetahui tentang derm4 yang disalurkan… video tvlar malam, esok paginya dia datang dan mints duit derma tu yang berjumlah RM1,000,”

Sumber pnews.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*