TuIar Naik Motor Ke MRSM, Ibu Dan Ayah Pelajar Terharu Kisah Anak Jadi Inspirasi Untuk Orang Lain

Semalam, kisah seorang bapa yang menghantar anaknya ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM), Muar, dengan menaiki motosikal menarik perhatian ramai warganet sehingga menjadi tuIar di media sosiaI.

Ramai yang tersentuh melihat semangat seorang ayah dalam memberikan pendidikan yang terbaik buat anak biarpun dalam keadaan serba kekurangan. Bvkti kesusahan bukan penghaIang untuk berjaya sekaligus menjadi inspirasi kepada orang lain.

Namun, terdapat juga segelintir mereka yang mengec@m dan mendkwa kisah yang dikongsikan di Facebook oleh timbalan pengetua MRSM Muar, cikgu Musa Muhamad Ali berniat memalukan pelajar berkenaan.

Ternyata tidak bagi ayah dan ibunya yang terharu apabila secebis kisah keluarga mereka mampu menjadi inspirasi dan pemangkin semangat kepada ibu bapa lain dalam mendorong kejayaan anak-anak tanpa mengira latar belakang.

Kepada rakan-rakan dan anak-anak murid cikgu dalam FB ini cikgu nak nyatakan tidak ada sebarang niat untuk menjadikan gambar yang cikgu kongsikan dan berkongsi rasa di hati tentang seorang bapa menghantar anaknya untuk ditularkan. Cikgu sendiri pun tak s@ngka.

Tiada sekelumit niat pun tetapi hanya nak nyatakan perasaan diri sendiri apa yang kita lihat. FB kita kan so kita tulis lah apa yg dirasa macam orang lain buat di FB miliknya. FB cikgu selama ini pun ruang untuk cikgu memberi inspirasi melalui kata-kata hikmah, perkongsian doa dan amalan baik dan jarang cikgu tulis FB yang bukan-bukan. Tup-tup jadi macam ni.

Ayah dan ibunya terharu..

Malah untuk pengetahuan, cikgu dah jumpa dengan keluarga pelajar tersebut di rumahnya dan ayah dan ibunya terharu kerana kisahnya menjadi inspirasi kepada orang lain. Jika itu menjadi inspirasi, syukur kepada Allah. Cikgu tiada niat lain sama ada untuk glamour, memaIukan keluarga itu ke atau apa-apa kecuali hanya berkongsi rasa.

Memanglah ada orang kata ‘ala naik motor tu biasa’. Mungkin biasa zaman2 90 an tapi alaf millenium ini dengan majoriti orang memiliki kereta sendiri dan pertama kali datang ke asrama membawa barang yang banyak termasuk baldi, penyapu dan sebagainya tapi keluarga ini sebaliknya. Sebab itu bagi cikgu itu LUAR BIASA. Bukan niat cikgu nak bagi tahu naik motor itu perlu maIu seperti mana dkwaan netlzen tertentu.

Cuma bagi cikgu pelajar sekarang atau majoriti orang mudah maIu bila orang lain datang dengan kereta yang macam-macam saiz dan jenama tapi mereka sebaliknya datang hanya dengan motor ‘comel’ maksudnya motor kecil bukan berkuasa besar atau bukan jenama comel (tu pun ada netizen k0men motor tu bukan jenama comel).

Doakan pelajar ini kelak berjaya dunia akhirat..

Cikgu hanya nak berkongsi dalam FB cikgu untuk rakan-rakan cikgu dan anak-anak murid cikgu untuk doakan agar pelajar ini kelak berjaya di dunia dan akhirat. Baik akademiknya dan baik akhlaknya di sisi Allah swt. Apa gunanya akademik bagus tapi percakapan sangat tidak sopan, somb0ng, angk0h, tidak menghormati orang tua, suka ‘c0mplain’, sentiasa berfikiran negatif dan sebagainya.

Cikgu suka tengok dan kagum melihat sesetengah pelajar yang bijak, cemerlang akademik tapi pada masa yang sama sangat beradab tutur kata dan tind4kannya, menjaga solat dan membaca al quran. Sejuk hati kalau dapat anak dan pelajar macam tu. Kerangka pendidikan MARA sendiri menekankan ‘Gateaway to HoIistik Education’ iaitu pendidikan yang menyeluruh bukan sahaja akademik tetapi kecemerlangan sahsiah, kepimpinan, niai keusahawanan yang kesannya menghasilkan pelajar cemerlang dunia dan akhirat.

Cikgu mohon ampun dan maaf..

Malah cikgu nak buktikan MARA sangat menjaga kebajikan terutama di kalangan orang susah seperti Kolej Profesional MARA, Kolej Kemahiran Tinggi MARA, Giat MARA, Institut Kemahiran MARA, MARA -Japan Industrial Institute (MJII) dan sebagainya. Melalui MARA orang yang tak berpeluang belajar dapat belajar dan menjadi platform menjadi usahawan berjaya atau mendapat pekerjaan yang baik.

Harap niat ikhlas cikgu tidak ditafsirkan sebaliknya dan jika ada yang tidak bersetuju cikgu mohon ampun dan maaf kerana hakikat manusia tidak ada yang sempurna. Moga kita semua mendapat rahmat dari Allah SWT. Moga keluarga kita bahagia, sihat dan tenang. Moga hidup kita diberkati Ilahi. Amin Ya Robbal Alamin. Cikgu hanyalah insan biasa.

Sumber: Cikgu Musa Muhamad Ali

Via sk

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*